balatarem

isakj

Medlem
23 okt 2006
6
0
1
lycksele
hej! jag undrar hur mycket man vågar släppa på balatan. jag hörde av en kompis att slidesen kan riva upp mattan.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Finns inget patent svar på den frågan men släpp iaf inte så mycket att främre dämpare kan bottna ut, sen beror det på hur hårt/löst mattan är sträckt risken att stampa boggieskenan ökar markant om mattan är slak, med riktigt slapp matta kan det om man har otur stampa utan att man släppt på balataremmen (been there done that med no-slip drivhjul och bakåt flyttad boggie)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Finns inget patent svar på den frågan men släpp iaf inte så mycket att främre dämpare kan bottna ut, sen beror det på hur hårt/löst mattan är sträckt risken att stampa boggieskenan ökar markant om mattan är slak, med riktigt slapp matta kan det om man har otur stampa utan att man släppt på balataremmen (been there done that med no-slip drivhjul och bakåt flyttad boggie)
Vad menar du med "stampad"? Är lite orolig över min skoter om jag har för slak rem för när den står vanligt så är bakre boggiehjulen i luften och skoter liksom är bara i markenlängst fram på böjen av boggieskenorna. Vore lite onödigt att skenorna far in i hålen på en sproilans matta.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag menar just att köra ut boggieskenan genom drivhålen.
Låter som du har rätt slak rem hur ser det ut om du hissar upp skotern så boggien hänger fritt är remmen spänd då eller bottnar stötdämparen före?

Om du pallar upp den fram och hissar upp den bak så boggien hänger fritt och du kommer åt å trycka in mattan mellan drivhjulen och boggiespetsarna så kan du få en uppfattning om du är i risksonen för att spetsa mattan.