Dial A Jet.

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
är också intresserad men verkar ju inte fínnas nån som vet nått om det! ganska dåligt för nån måste ju ha provat de och en massa har läst tråden!
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Samma här :rolleyes: Är också lite intresserad av det men skulle gärna vilja höra lite erfarenheter om det först :rolleyes:
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Om man ofta är på olika höjd å kör är det faktiskt inte så dumt, inte heller vid olika temperatur och luftfuktighet.
Prestandamässigt upplever jag att du har en betydligt rappare maskin än före montaget, inga tveksamheter vid häftiga gaspådrag, ett jäkla bra vrid får jag framförallt i mellanregistret.
Jag har Dial A Jet monterat sedan tre vintrar bakåt och inte haft några problem med dessa. Nu kör jag en warrior alltså fyrtakt men de torde ha liten betydelse i sammanhanget då det handlar om att förse motorn med så optimal bränsleblandning som möjligt vid olika tillfällen.
De handlar ju om att dra nytta av de kusar man har i sin maskin eller hur?
Kittet som jag har består i bl a själva Dial A jet munstyckena med tillhörande slangar och fästanordningar oxå av större huvudmunstycke (160 tror jag) andra Holtzmanfjädrar i gasarna samt separata filter (UNI) i stället för orginal, ett evac-filter följer oxå med som monteras vid sidan av.
De 5 olika lägena som lätt justeras med mejsel har än så länge räkt till för de olika förhållanden som jag befunnit mig på,
effektmässigt handlar det som jag tidigare sa om att dra nytta av de man har under huven, om du kör med separata filter kan du höja effekten upp till 16% i mellanregistret och 5-8% i det övre registret, har du Dial A jet monterat så behåller du ju dessa kusar uppe på fjället förutsatt att du har en liten skruvmejsel i innerfickan, allternativet är att bestycka om gasarna vid varje tillfälle,struntar du i att bestycka om så har du kanske ca 15% mindre effekt däruppe.
 

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
köp en ATTAC från holtzman istället, den ställer in sig sig själv både för höjd och temperatur, har precis monterat på min zr 440 och jag är grymt nöjd. Har kört i 20 minus och 2 + och stiften är oboyfärgade hela tiden. grymt bra gassvar jämfört med tidigare.
Hör av er om några funderingar.
 

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
beställde från richmotorsports.com kanonbra att ha och göra med säg att ni vill ha det som gåva så ni slipper problem med tull osv. Är inte alls svår att installera tog ungefär 2 timmar från det att jag läste infon om produkten. har ni några frågor så kom med dem.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
beställde från richmotorsports.com kanonbra att ha och göra med säg att ni vill ha det som gåva så ni slipper problem med tull osv. Är inte alls svår att installera tog ungefär 2 timmar från det att jag läste infon om produkten. har ni några frågor så kom med dem.

Att det står gåva är ingen garanti för att ni ska slipa tull å moms bara så ni vet.
Många har gått på den minan och beställt saker som dom knappt haft råd att lösa ut så räkna ALLTID med moms och se det som en bonus om ni slipper.
 
R

Robin

Jag hade hellre satsat på en Atacc än dial a jet.
Mest pga att den är helt automatisk och som amerikanarna kallar det "Set and forget".

Det finns vad jag vet en åf i Sverige som jag just nu inte kommer på namnet på men kan ta reda på ifall intresse finns.

Folk som säger att atacc är väldigt kompliserad att installera vet inte vad dom snackar om, jag tror att det mest beror på att instruktionerna som Holtzman ger är väldigt dåliga, men det finns massa info på sådels Svenska som Amerikanska forum (Snowrider, HCS osv)

Har själv installerat Vari-flow i IQ 440 motorn jag hade förr, Tog mig ca en vecka att hitta all info jag ville ha (mkt svårare att hitta info om vari-flow än atacc) men när jag väl satte igång med installationen tog de ca 1timme och är igentligen skit simpelt. Installationen av vairflow är väldigt snarlik atacc.

Under den korta tid jag han provköra motorn gick den riktigt fint.
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Jag hade hellre satsat på en Atacc än dial a jet.
Mest pga att den är helt automatisk och som amerikanarna kallar det "Set and forget".

Det finns vad jag vet en åf i Sverige som jag just nu inte kommer på namnet på men kan ta reda på ifall intresse finns.

Folk som säger att atacc är väldigt kompliserad att installera vet inte vad dom snackar om, jag tror att det mest beror på att instruktionerna som Holtzman ger är väldigt dåliga, men det finns massa info på sådels Svenska som Amerikanska forum (Snowrider, HCS osv)

Har själv installerat Vari-flow i IQ 440 motorn jag hade förr, Tog mig ca en vecka att hitta all info jag ville ha (mkt svårare att hitta info om vari-flow än atacc) men när jag väl satte igång med installationen tog de ca 1timme och är igentligen skit simpelt. Installationen av vairflow är väldigt snarlik atacc.

Under den korta tid jag han provköra motorn gick den riktigt fint.
låter som nån sorts dpm fast bättre....va e det som gör största skillnaden??
 
R

Robin

låter som nån sorts dpm fast bättre....va e det som gör största skillnaden??
Gämt emot vadå?

Gämt emot Dial jet och vari flow så är atacc helt automatisk.
Som jag förstått med Dialjet så funkar den på ungefär samma sätt som vari-flow, dvs att det finns lägen att ställa in den på? Ni som har dial jet kan ju bekräfta?

Och vist det är skitbra om man vet vad man håller på med, men för folk som är mer eller mindre okunniga om vad det är, bara installera in och ändra lite hur man vill så är det lätt att man råkar snålställa systemet med dom konsikvenser utav det som de blir.

Att rekommendera isåfall är ju att samtidigt installera en avgastempmätare då det säger mycket mer om hur motorn mår gämfört med att enbart kika på stiften vilket är rätt osäkert beroende på hur ljuset är ute så reflekteras det på olika sätt.

Atacc sitter ju förövrigt orginalmonterat från fabrik på de här års snowhawks.

Bilder på min installation av vari-flow:
http://www.pixbox.se/alb_show_id670520_page0.html
 
R

Robin

Så om jag skulle installera t.ex atacc på en rev 440 -04 då slipper jag hålla på att bestycka om den på olika höjder? Så det blir ungefär som att köra 600/800 så att man slipper all bestyckning?

Låter isf helt perfekt!
Du slipper all ombestyckning, den bestyckar om både för temp och höjd automatiskt.