Glykol

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Har fyllt på kylarvätska i min Lynx Rave 643. Jag använde mig av propylen-glykol men läste sedan i instruktionsboken att man ska ha etylen-glykol. Tänkte höra om det spelar någon roll vilken glykol jag har och vad som kan hända?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
propylen glykol pallar inte lika låg temp ,sen kan vissa typer av glykol angripa materialet men knappast i ditt fall ,jag har propylen i min ena skoter å etylen i den andra det var vad som fanns hemma då ,funkar
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Kör du på syntetolja bör du blanda glykolen med destilerat vatten.

MVH//
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Kör du på syntetolja bör du blanda glykolen med destilerat vatten.

MVH//

Varför skulle man behöva destillerat vatten då? Förklara, det där har jag aldrig hört tidigare. Skulle det spela någon roll?, kylarvattnet och Oljan/bensin ska ju inte komma i kontakt med varandra precis.
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
Skitsnack...
Den som sagt det ljuger... I ett seriöst forum ska man hålla sig till det som är sant!!!!! KAN KOSTA NOGON SKOTERÄGARE MYCKET PENGAR ANNARS..
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
Ersätter glycerin också som lösningsmedel, särskilt för ämnen som är olösliga i vatten. Propylenglykol löser bättre; "som glycerin och alkohol tillsammans", som någon uttrycker det.
• Ersätter den giftigare kylarvätskan etylenglykol ("glykol") som antifrysmedel.
Mvh Nillkas
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jo, om man är så noga med sin skoter sä man använder syntetolja, då är man nog lika noga när det gäller vattnet som man blandar glykolen med.:p :D

Allvarligt, destilerat/avmineraliserat vatten är det klart bästa att använda.
Då har man bara vatten och glykol i motorn. Kranvatten kommunalt eller ännu värre egen brunn innehåller alltid mineraler och annat som inte hör hemma innuti en motors kylsystem, kan skada tätningar i vattenpump bla.

Färdigblandad glykol består av avmineraliserat vatten och glykol.
En tillverkare skulle inte ta kostnaden för detta vatten om det gick lika bra med kranvatten.
Kostnaden för avmineraliserat vatten spelar ju en viss roll om man tillverkar några 100 tals kubikmeter per år.

MVH//
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Jo, om man är så noga med sin skoter sä man använder syntetolja, då är man nog lika noga när det gäller vattnet som man blandar glykolen med.:p :D

Allvarligt, destilerat/avmineraliserat vatten är det klart bästa att använda.
Då har man bara vatten och glykol i motorn. Kranvatten kommunalt eller ännu värre egen brunn innehåller alltid mineraler och annat som inte hör hemma innuti en motors kylsystem, kan skada tätningar i vattenpump bla.

Färdigblandad glykol består av avmineraliserat vatten och glykol.
En tillverkare skulle inte ta kostnaden för detta vatten om det gick lika bra med kranvatten.
Kostnaden för avmineraliserat vatten spelar ju en viss roll om man tillverkar några 100 tals kubikmeter per år.

MVH//
....men det har ju inget samband med vilken oljetyp man bör använda. Beror mer på hur puttenuttig man vill vara med sin maskin, eller? :D
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jo, om man är så noga med sin skoter sä man använder syntetolja, då är man nog lika noga när det gäller vattnet som man blandar glykolen med.:p :D

Allvarligt, destilerat/avmineraliserat vatten är det klart bästa att använda.
Då har man bara vatten och glykol i motorn. Kranvatten kommunalt eller ännu värre egen brunn innehåller alltid mineraler och annat som inte hör hemma innuti en motors kylsystem, kan skada tätningar i vattenpump bla.

Färdigblandad glykol består av avmineraliserat vatten och glykol.
En tillverkare skulle inte ta kostnaden för detta vatten om det gick lika bra med kranvatten.
Kostnaden för avmineraliserat vatten spelar ju en viss roll om man tillverkar några 100 tals kubikmeter per år.

MVH//
Ok, är detta show off i 40-poängs Wise-ass kursen eller?
Inte för att jag gillar att skriva sånna här typer av inlägg men nu får det fan vara nog, håll i er:

Vanligt Dest-vatten som man kan göra själv, kan det vara rätt mycket föroreningar kvar i. Om det ingående innehållt lättflyktiga föreningar kan det gå över med ångan och finns därmed kvar i det destillerade vattnet.

Avmineraliserat vatten är iaf inget av de vanligare uttryck som används för dest-vatten typer. Men med avmineraliserat så brukar det menas att man bara tagit bort joner men lämnat eventuella organiska föreningar kvar. Avjoniserat brukar vara vanligast förekommande i folkmun.

Nästa steg är organiskt renat avjoniserat vatten, vi tar hela processen så alla förstår:
Först får det gå igenom jonbytare där metalljoner byts mot vätejoner, hydroniumjoner = H3O+, med hjälp av sura katjonbytare. Negativa joner byts i sin tur mot hydroxidjoner = OH-, med hjälp av basiska anjonbytare.
Sedan används adsorptionsmedel (ofta av zeolittyp) för att få bort organiska föreningar.


Såvida du inte har klassat industriellt A-vatten (ren aqua) så spelar det inte så stor roll vad du blandar i kylsystemet i en motor. Å även om man skulle ha så skulle man säkert kontaminera det rätt fort då man blandar det med glykolen och häller i kylvattenbehållaren eller bara låter det ha kontakt med luft.

Ja ja, ville bara få fram att jag tyckte detta var rätt fånigt. Till och med i ett batteri så duger "hemdestillerat" vatten.
(Edit: stavfel, inte spiknykter måste man erkänna)
 
Last edited:

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Om vi går tillbaka till frågan om glykol, så rek. jag att bara använda etylenglykol. Du märker inte någon skillnad på varken gången, effekten, bränsleförbrukningen, det som märks är hur länge motorn fungerar som det är tänkt.
Förenklat kan vi säga att etylenglykolen har bättre vidhäftningsförmåga, det gör att värmen transporteras bort mycket bättre till skillnad mot den gamla propylenglykolen gör.
Ett vanligt ställe där man kan se den stora skilnaden är på cylinderfodren, baksidan, sidan mot kylvattnet.
När kolven rör sig upp och ner sviktar fodret, och användes propylenglykolen "släpper" den från väggen. Stora mängder värme gör att det punktkokar. Resultatet ser man som små kratrar på fodren, och dessa i sin tur gör fodret svagare och kan med tiden brista med stora motorskador som följd.
Gamla lågvarviga, effektlösa motorer klarar sig bättre, men dagens högvarviga, effektstimma motorer gör inte detta eftersom dessa rör sig mera.
Jag förstår inte varför propylenglykolen överhuvudtaget finns kvar, men förstås, den är billigare, och när konsumenterna inte har kunskapen om skillnaden blir den förstås attraktivare, tyvärr:(