laga spricka i huven!

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
vad är de bästa sättet att laga en huv som spruckit ca 10cm
är det plastic padding eller finns det nåt annat mirakel medel?


oops såg att det redan fanns i forumet:) sorry!
 

kx93

Välkänd medlem
12 nov 2006
262
0
16
härnösand
de finns ju glasfiber vet inte om det är spackel eller nått men (stavning?) kan ju funka bra kanske inte så snyggt men testa :p
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
plast huvar har jag ingen erfarenhet av men glasfiber bör man slipa näst intil under lacken dvs slipa några cm på sidan av sprikan på undersidan och gräv ur mer ju närmare du kommer sprickan så du nästan kommer i genom .varför ? jo om du bara kletar dit plasten o fibern på ytan så kommer du att få en spricka i lacken även om den är ordentligt plastad pga att den flexar å en huv e ca 3-5 mm tjock.

Jag köpte en skoter som var lagad och om lackad men som jag tyvärr fick göra om, nu håller den

lycka till
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
de finns ju glasfiber vet inte om det är spackel eller nått men (stavning?) kan ju funka bra kanske inte så snyggt men testa :p
glasfiber ska du ha!!!!!!!!! det hade jag det funkar as bra om du bara lägger ett stadigt å jämt lager...glasfiber köper på tex färgtema..gjorde jag iafl!! lycka till..
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
ok får väl bli glasfiber! men är det båda sidorna som ska lagas eller hjälper det att bara ta insidan?.....vet inte om jag ids lägga pengar på lack.....bara huven håller ihop! blir säkert fler sprickor innan man säljer....skotern är ju till för att användas:)
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
Insidan, blir extremt fult om du tar på båda sidorna. Tänk på att slipa ganska rejält över sprickan så fäster glasfiberväven och plast bättre.
Har du plasthuv så funkar det inget vidare att plasta en sån, har jag hört.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
japp insidan funkar om du lägger ett jämt å hållbart lager..lägg nåra centimeter utanför sprickan så håller det..men som bewra sa slipa runt-om först!!
 

JanN

Medlem
23 jan 2007
6
0
1
Hudiksvall
japp insidan funkar om du lägger ett jämt å hållbart lager..lägg nåra centimeter utanför sprickan så håller det..men som bewra sa slipa runt-om först!!
Jag skulle råda att lägga glasfiber på båda sidor annars finns det inget som håller ihop sprickan utifrån och då kan lacken spricka.
Slipa och lägg en bred , minst 10cm på insidan och en smalare på utsidan. Om du slipar ur tillräckligt är det enklare att spackla jämt efteråt.

/Jan
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
gjutna plasthuvar är nästan omöjligt att plasta med glasfiber, är det glasfiberhuvar är såklart glasfiberväv med plast det bästa, enkel lagning men inte så snygg på gjutna huvar är: aluminiumplåt och popnit :D
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
gjutna plasthuvar är nästan omöjligt att plasta med glasfiber, är det glasfiberhuvar är såklart glasfiberväv med plast det bästa, enkel lagning men inte så snygg på gjutna huvar är: aluminiumplåt och popnit :D
Nog går det att få det att se ut hyfsat med alu och popnit, och M6 bult =)


 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag brukar laga formgjutna huvar med epoxi och kolfiber, om det går så brukar jag förstärka med en bit duralaluminium, tex vid sprickor över gångjärn och liknande.

glasfiber och båtplast är inte rätt metod, (i alla fall båtplasten, glasfiber går bra)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
hur gör man med kolfiber då?.. är det som samma princip med glasfiberspackel ? blanda lite smet med härdare och sätta över sprickan ? måste det inte vara vakum eller nån sån historia för att det ska funka (bli bättre) ?
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
hur gör man med kolfiber då?.. är det som samma princip med glasfiberspackel ? blanda lite smet med härdare och sätta över sprickan ? måste det inte vara vakum eller nån sån historia för att det ska funka (bli bättre) ?
Kolfiber är som namnet antyder bara en fiber sen beror det på vad man har för bindmedel t.ex. epoxy. Finns kolfiber som är färdigimpregnerad med epoxy (prepreg). Epoxy kan du antingen härda i ugn eller med härdare. Anledningen med vacuum är för att du ska följa en form och få kolfibern att ligga där den ska då du oftast då du använder kolfiber vill vikt uptimera en väldigt stark struktur. Men det går ju att bara fläska på men kanske lite onödigt dyrt att använda kolfiber till sånt.

Men för att laga en spricka och du vill använda kolfiber går det ju kanske lika bra med polyester eller nått som du får att fästa på huven.

Om den huven som ska lagas går att svetsa så är ju det att föredra, annars finns det fina epoxy limmer som fäster på det mästa kör med det och alu-nät.

Tyvär så blandar skoter tillverkarna i en massa tjaffs för att det inte ska gå att svetsa så då du kör sönder din huv ska du köpa en ny för massa pengar.

Behöver inte bli jätte dyrt att lämna in till en fackman.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
en större spricka på en nyare huv, tex re, revo och samma typ, är tjock och måste svetsas, på dom gammla funkar epoxy limmer som predator säger, kontakta ditt lokala bil karosseri, visa dom kåpan/huven och då säger dom vad du kan göra med den/eller vad dom måste göra, limma eller svetsa beroende på tjockleken, dom svetsade min från insidan och det syns inte =) skitbra blev det !
 

REDKEN

Välkänd medlem
1 sept 2007
132
0
16
Nån som vet vad det är för material i en -00as Arctic huv? Skulle själv gissa på papper så kass som den är..:rolleyes: