Drevning vs. Bensinförbrukning... ?

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
jag undrar ifall skotern drar mer soppa ifall man drevar ner den?

Rent logiskt så måste det ju vara så,
Mer varv = Mer soppa!


Jag har nämligen köpt en lynx 500 -03a mycket nyligen och har ej hunnit testa den på riktigt! en halvmil är allt ja kört med den!(VART ÄR SNÖN?)

+ Är precisions skidorna verkligen så dåliga som det sägs? Vad är det som är så dåligt med dom?

+ Hur mycket skillnad gör krängningshämmaren? För just nu så är den borttagen men jag funderar på att sätta dit den tills jag kan sktoern bättre!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Utan krängninghämmaren kan det bli jobbigt i snabba kuvor eftersom den`kränger´den kan ju inte låna kraft från den andra stötdämparen för dom är ju inte ihopkopplade längre.
Och är den nu borttagen så är ju risken att dämparna är påställda (omshimmsade) hårdare för det är nästan ett måste om man ska köra utan hämmaren.
Hoppas att du förstod.
Hmm... skidorna vet jag inte nåt om själv men kompisar som har haft dom tycker inte dom är nåt vidare, man bruka se om man åker bakom nån som har sådana att dom understyr in i kurvorna om det är lite moddigt dom brukar ställa upp dom innan kurvan lite rallystuk med andra ord.

Mvh/
Bola...................
 

Genkoth

Medlem
18 dec 2006
28
0
1
Gällivare
Jag upplever att det går bättre att köra snabbt på led när jag tagit bort krängningshämmaren, det gäller att lita på skotern och låta den gå upp på en skida i kurvorna. Dessutom blir skotern så himla mycket bättre i lössnö burkning utan krängarn.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
jag undrar ifall skotern drar mer soppa ifall man drevar ner den?

Rent logiskt så måste det ju vara så,
Mer varv = Mer soppa!
Det är inte så enkelt. Är den för högt drevad så får motorn jobba mer för hastigheten X och den tar mer soppa då, är den för lågt drevad så blir det givetvic tvärtom. Och för att göra saker ännu mer komplicerade så beror det också på hur variatorn växlar på.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Rent generellt så drar en 4 taktare mindre bensin ju lägre varvtal man kör på.

Det går ju åt lika många Hp/kW att köra i en given fart oavsett hur mycket motorn varvar. Med drevning som sänker varvtalet, när då man gasar mer vid lägre varvtal för att hålla den givna farten så minskar pumpförlusterna i motorn, (öppnare spjäll, mindre vacuum i insuget) samtidigt som varvtalet minskar vilket i sig minskar friktionsförlusterna.
För att få en minskning av förbrukningen enligt ovan måste förgasaren ge rätt blandning, så klart. En insprutning kan man ta för givet att den klarar detta.

I fallet tvåtaktare, så är det inte lika självklart att ett lägre motorvarv och större spjällöppning ger lägre förbrukning.
Tvåtaktaren har lägre pumpförluster än en 4taktare, det kostar inte så mycket bränsle att hålla varvtalet uppe.
En annan sak som skiljer är att tvåtaktarn ofta är tunad med pipa och porttider för ett relativt begränsat belastning/varvtal där den ger bra verkningsgrad.

Alltså, det kan vara en bra ide att ÖKA varvtalet på en tvåtaktare som går tungt på låga (relativt sett) varvtal. Även om den inte drar mindra soppa, så är det inte all säkert den drar mer. Den blir i alla fall garanterat rappare att köra.

På en fyrtaktare kan man vara säker på att den drar mer sopp ju mer den varvar för en given hastighet.

MVH//
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det går ju åt lika många Hp/kW att köra i en given fart oavsett hur mycket motorn varvar. Med drevning som sänker varvtalet, när då man gasar mer vid lägre varvtal för att hålla den givna farten så minskar pumpförlusterna i motorn, (öppnare spjäll, mindre vacuum i insuget) samtidigt som varvtalet minskar vilket i sig minskar friktionsförlusterna.
För att få en minskning av förbrukningen enligt ovan måste förgasaren ge rätt blandning, så klart. En insprutning kan man ta för givet att den klarar detta.
Du säger lite emot dig själv där.
Först dreva för att sänka varvtalet, sedan gasa mer för att hålla den givna farten?

Nåja, lyftar jag trottlarna vid låga varvtal så är varvtalen inte så låga längre utan hoppar upp på 10500 rpm.
Ger man full mutter så öppnar den allt, både när det gäller luft och soppa, oavsett om det är FI eller gasare.

Snarare så att en RX tar mindre soppa om man ligger på lite, dvs höghastighetsleder i +100km/h så tar den ytterst lite, men om man ligger och snålkör i 50 så tar den mera. Det beror också på hur mycket variatorn har växlat ut.

Skall man som du säger lyfta trottlarna och ändå hålla låga varv så blir det till att hålla hårt i bromsen... Och jag tror inte den tar så lite soppa då...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
att att en 4 taktare drar mindre soppa ju lägre rpm man kör på är en utopi ,lasten avgör ,kör du i utförsbacke ja annars nej samma gäller 2 taktare.varför bromsar man motorn
A man vill kunna skryta för polarna .
B man vill veta var effekten max vrid/hk ligger för att kunna bestycka variatorerna/dreva rätt.

är den för högt drevad så får motorn arbeta i onödan för lågt över varvar den
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
att att en 4 taktare drar mindre soppa ju lägre rpm man kör på är en utopi
Jasså, du tror att din bil (sorry du kanske inte är 18) drar mindre på ettan i 80 km/h än på 5an i 80 Km/h, intressant!!:rolleyes:

Hur en enskilld skoter reagerar på drevning och ändringar i variatorn har jag ingen aning om, därför uttalar jag mig inte om det.

Mitt inlägg ovan beskriver hur motorer reagerar map last, varvtal och bensinförbrukning. Hur någon skall bära sig år för att få skotern att varva mindre eller mer i en given fart får någon som kan det ämnet redogöra för.

Fakta: (inte en åsikt)
För 4taktare är att lägre varvtal och större trottelöppning = lägre bensinförbrukning vid lika hastighet.
Detta gäller som sagt även tvåtaktare, om än i lägre grad,
beroende på lägre pumpförluster och tuning.


MVH//
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
haha tack så mycket för alla kloka svar :) jag ska nog sätta tbaka krängningshämmaren för ett tag i alla fall! Jag vågar nog inte lita på skotern så mycket att jag låter den gå upp på en skida i varje kurva! ^^
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Skotte. Låt säga att du kör din bil i 80km/h upp för en brant backe, vilken växel tar den minst bränsle i då? 4:an eller 5:an?

En högre växel ger inte alltid lägre bränsleförbrukning.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Låt säga att du kör din bil i 80km/h upp för en brant backe, vilken växel tar den minst bränsle i då? 4:an eller 5:an? "

Den drar utan någon som helst tvekan minst bränsle på 5an = lägre varvtal och lägre pumpförlust.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
"Låt säga att du kör din bil i 80km/h upp för en brant backe, vilken växel tar den minst bränsle i då? 4:an eller 5:an? "

Den drar utan någon som helst tvekan minst bränsle på 5an = lägre varvtal och lägre pumpförlust.

Där är du nog tyvärr ute och cyklar...
Det är inte alltid mest ekonomiskt att ligga på hög växel, ligger man på exempelvis fyran i en kraftig backe behöver man inte gasa lika hårt som om man hade kört på femman.
Prova en bil med mätare för momentanförbrukning så får du se själv.

Samma med skoter, drevar man ner den så behöver den inte alls ta mera bensin tack vare att motorn inte behöver jobba lika hårt för samma acceleration som före nerdrevningen..
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Prova en bil med mätare för momentanförbrukning så får du se själv.
Jag har en bil med mätare för momentan bränsleförbrukning, har du det?

Jag vet att jag har rätt både i teorin, så väl som i praktiken. Jag har provat med min egen bil.

Detta är inte en sak som kan diskuteras, det finns fakta, vilka jag återger här.

Problemet med ett sådant här (enkelt) teoretiskt/praktiskt resonemang på ett sådant här forum, tycks vara den avgrundsgjupa skillnad i kunskap bland dom som känner sig manade att kommentera och skriva om saker som dom bevisligen inte har kläm på!

Det är inget fel i att inte veta, därför finns forum på nätet, för att få kunskap.
Har ni följdfrågor, ställ dom gärna, men låtsas inte som om ni vet när ni inte vet.

Jag har ingen aning om hur man sätter upp en variator i en skoter.
Men så ger jag heller inga råd om hur detta skall utföras, jag har heller inga åsikter i frågan. Jag läser och lär.

Jag är proffs på motorer, och kan därför ge ett sakligt och utförligt svar på trådskaparens fråga. I mitt yrkesområde (aktiv sedan 28 år) är jag beredd att dela med mig av min kunskap!


MVH//
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag är proffs på motorer, och kan därför ge ett sakligt och utförligt svar på trådskaparens fråga. I mitt yrkesområde (aktiv sedan 28 år) är jag beredd att dela med mig av min kunskap!

MVH//
Jag är proffs på att köra (yrkeschaufför), samt att jag har en skoter som är nerdrevad (ja, jag har även kört den original) och kan därför ge ett svar..

Fortfarande handlar det inte bara om varv och hastighet, utan även om hur mycket bränsle som sugs/pumpas in i cylindrarna vid just dom varven och den hastigheten, det kan gå mindre bränsle vid en lägre växel eftersom motorn inte behöver lika mycket bränsle vid varje tändning för att den belastas mindre.

"Konstapel": De flesta skotrar för högt drevade från fabrik eftersom de ska passa alla någorlunda bra. Jag har drevat ner min eftersom jag inte behöver köra 180 km/h (skotern pallar inte ens det), utan jag kör mest i lössnö.. Dreva skotern efter hur du kör, tänk inte så mycket på hur mycket den ska dra, skillnaden blir inte så stor ändå..
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Okej men jag kör mest ledkörning och lössnö :) så då känns detta rätt

Tack en gång för dessa kunniga svar. Jag fick dom svar jag ville ha!
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
jag undrar ifall skotern drar mer soppa ifall man drevar ner den?

Rent logiskt så måste det ju vara så,
Mer varv = Mer soppa!


Jag har nämligen köpt en lynx 500 -03a mycket nyligen och har ej hunnit testa den på riktigt! en halvmil är allt ja kört med den!(VART ÄR SNÖN?)

+ Är precisions skidorna verkligen så dåliga som det sägs? Vad är det som är så dåligt med dom?

+ Hur mycket skillnad gör krängningshämmaren? För just nu så är den borttagen men jag funderar på att sätta dit den tills jag kan sktoern bättre!
Min XC är neddrevad först 2 kugg uppe, och då tog den ca. 2,4 liter som minst, sedan förlängde jag den till 345 , hk 38mm matta och drevade ner den från 9 kugg till 8 kugg på drivaxeln och nu har jag som lägst kört 2,0 liter. Det som är felet på XC är att den tar mest soppa när man kör sakta = remmen ligger i ett slirområde och detta får man bort med en nerdrevning.
MEN den går inte lika fort samt varvar lite mer.
OBS!
DETTA ÄR MIN ERFARENHET OCH KANSKE DET KAN FINNAS EN TEORETISK FÖRKLARING?
Har kört ca. 750 mil med 2 kugg drevat och ca. 250 mil efter förlängningen.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"DET KAN FINNAS EN TEORETISK FÖRKLARING?"

Viss, du sa det själv, remslir.
Om det slirar går ju förbrukningen i höjden!
Kan liknas med en automatlåda utan lockup funktion.
Massa värme!!
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
vad du e duktig skotte
Tack för berömet, du behöver inte ta i så...

Man kan tro att jorden e platt, det ser ju ut så.

Du och alla andra får tro vad ni vill, jag vet.


MVH//