Startar EJ vid mer än -10 grader?

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Hejsan

Min skoter har väldigt svårt att starta när det är ganska kallt (och stått några dagar), kring -5 till -10 grader och över det. Då är det enormt segt/tungt att dra i snöret och man kan få stå i nästan 30 minuter (ganska jobbigt).

...Och när det är -15 grader är det nästan omöjligt att rubba snöret ens. Det sitter helt enkelt fast, som att motorn fastnat totalt? Detta kan väl inte vara normalt, någon som har liknanade problem?

Tyvärr kan jag inte köra in skotern i garaget eftersom jag inte får plats. Men kan det vara något med förgasaren eller startsnöret, frysproppar eller nå? Jag vet inte mycket om skotrar iallafall.

Jag använder semi-syntetisk (delsyntetisk) olja och skotern är "bara" på 580cc så ni vet. Vad kan det vara för fel? Skall jag vara tvungen att lämna in den när jag köpt den för bara en månad sedan?

Mvh
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Känner till en Tunder 1000 den är helt stum vid -10 och den motorn är i perfekt skick. Det beror förmodligen på att det ligger mycket olja och bromsar
cylindrarna. Han har skaffat slangvärmare då funkar den bra.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Känner till en Tunder 1000 den är helt stum vid -10 och den motorn är i perfekt skick. Det beror förmodligen på att det ligger mycket olja och bromsar
cylindrarna. Han har skaffat slangvärmare då funkar den bra.
hmm låter lite skumt:rolleyes: men stämmer säkert..ovanligt iaf
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om du kör med en helsyntet kvalitets olja som jag tipsade om tidigare så återstår nog inte så mycket annat än några gym pass, skämt å sido men det är omöjligt att veta om det är normalt eller inte utan att själv dragit i snöret för det du tycker är tungt tycker nån annan inte är nått speciellt.
Har du någon polare med mer erfarenhet av skotrar som provat?

Några av mina polare tycker min Thunder är omöjlig redan vid -10° men jag drar runt den ner till -20° med rätt olja vill säga men med en billig seg delsyntet så är den helt stum vid -10° även för mig då skulle jag dra sönder nått om jag försökte.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Försök att vrida primärvariatorn för hand för att se ifall motorn går tungt eller ifall det bara är magnapullen som kärvar.
Vrida den hur? Jag vet faktiskt inte vad magnapull är ens eller vad den gör, eftersom det är min första skoter.

Sedan är det lite skillnad på en T-cat 1000 och en 580 Z. Det är klart att T-caten är tyngre, det säger säg ju sig själv? Går inte att jämföra. För mycket olja runt cylindrarna? Är det något jag kan göra åt? Motorvärmare har jag inte tillgång till, iallafall inte till skotern.

MrGreen => Jo, jag vet att du rekommenderade Aspenoljan tidigare. Det har jag inte glömt. Det är bara så att jag just hade köpt ny olja och fyllt på 1 liter precis innan. Så det känns lite onödigt att köpa ny olja igen när det finns kvar olja, men jag ska testa helsyntetisk nästa gång jag fyller på även om det är dyrare.

Då får vi se om det är någon skillnad. Några polare till mig tvivlar att det är oljan dock, men jag tror du kan ha rätt även om ingen trott det tidigare. Helsyntet och delsyntet ska inte göra nån skillnad säger de, den ska ändå gå igång vid bara -10 grader...

Förresten har jag tränat på gym en del och fyller 18 år så... En kompis försökte också dra igång och han är lite starkare än mig. Då var det -7 och han fick inte heller igång den knappt. Vi fick stå i typ 15 min och dra allt vad vi hade o turas om. Till slut gick den igång, vid -7 ! Måste va nå fel dvs?

Farsan har också testat men kunde inte heller rubba den vid -15 knappt. Så tror inte på styrkan ;-) Undrar om du fått igång den :) Men man risker som du säger att slita av snöret då det är rätt slitet sen vet jag inte hur man byter så vill inte slita sönder det.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Det behövs MAGE och teknik ;) Dra runt motorn sakta några varv tills det går någorlunda lätt, sen drar du som vanligt. Brukar funka
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Magnapull är startapparaten som snöret går in i prova ta loss den å kolla så att den går lätt å inte kärvar den sitter bara med 4 bult och det är inget som kommer ut ramlande när du lossar den.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Det behövs MAGE och teknik ;) Dra runt motorn sakta några varv tills det går någorlunda lätt, sen drar du som vanligt. Brukar funka
Mage? ;) Idag var det -6 och fick knappt igång den. Fick stå ca 10 min, testade och dra runt den ett antal varv och då gick det till slut lättare o den gick igång...

MrGreen, Okej. Ska försöka testa det när det är ljust imorgon. Förresten upplevde en annan sak nyligen. Motorn lät annorlunda än förrut. Den lät jämnt/konstigt och högt, inte som en 2-taktare gjort förrut.

Jag testade köra nästan maxfart precis när jag kört en bit, då gick den snabbt o fint med bra acc. Kom upp i ca 130-140 km/h. Men efter det måste det hänt något, sedan kunde jag max få upp den till 80 km/h gasen i botten. Så den gick mycket sämre efter det och lät annorlunda, inte som i början utan jämnare och inte lika vasst. Vad beror det på?

I slutet hörde jag någonting som vibrerade eller nå? Lät som nån plåt eller skruv elr nå? Kanske något som lossnat.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Jag drog ju iväg max direkt när den startat och var kall. 130-140 km/h, sedan gick den sämre efter det och bara 80 km/h o jag forsatte köra 1 timme ändå. Kan den ena cylinderna ha skurit eller? Eftersom den började skrammla/vibrera som att nåt hade lossnat skruv osv?

Vad har jag nu ställt till med?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ja, det är inte världens smartaste att köra fullgas då motorn är kall.

Min är ruskigt tungdragen den också när det är kallt. Förra året stog jag och drog med båda händerna i 10 minuter då det var mindre(lägre) än -10. I år så kan jag dra med ena armen och hålla andra på gasen. Dock får man dra 1 minut sen när den tänder får man prima en gång till och ytterligare 2 ggr när den startat.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Ja, det är inte världens smartaste att köra fullgas då motorn är kall.

Min är ruskigt tungdragen den också när det är kallt. Förra året stog jag och drog med båda händerna i 10 minuter då det var mindre(lägre) än -10. I år så kan jag dra med ena armen och hålla andra på gasen. Dock får man dra 1 minut sen när den tänder får man prima en gång till och ytterligare 2 ggr när den startat.
OK. Nä, det var inte smartk, men jag visste inte. Vi ska testa idag om den ena cylindern har skurit elr nå. Genom att dra ut den ena och se om den går igång, sedan dra ut den andra medanse ena cylindern är i, och se om den startar då?
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Det tror jag också, tyvärr. Är riktigt förbannad just nu på mig själv. Fruktansvärt idiotiskt att dra fullgas direkt. Fick ytterligare bevis på att den skurit iallafall ena cylindern m.m idag.

Vi testade dra ut ena tänhatten där vid tändstiftet på ena cylindern. Då gick den att dra igång till slut. När vi sedan drog ut den andra tändhatten så slocknade motorn... Den slocknade inte när vi drog ut den andra, så den lär väl gå på en cylinder då?

Jag får väl lämna in den. Kanske kan vara så att ena tändstiftet ger mindre gnista, men jag tvivlar då den lät annorlunda idag och gick inte lika vasst. Vill inte köra på en cylinder nu heller, för det är väl inte så smart?

Förresten fick vi stå ca 30 min idag också för att dra igång den till slut! Bara problem som ni märker. 2 stora problem. Cylindern (som jag berättat om) och att den är så segdragen.

Vad KOSTAR en ny cylinder o allt man måste ha till den då? Till en Arctic cat EXT 580Z -93? Var kan jag hitta sådan så båda cylindrarna börjar fungera om det är felet?

Samt ska jag lämna in den till AC-återförsäljaren och låta de fixa och titta på den? Hoppas detta kalas inte blir för dyrt nu, för då är det kört! Skulle behöva lite svar, tack.

Mvh
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Om den har skurit på ena cylindern bara? Den är alltid stum, men den gick att dra runt till slut idag och köra med. Men jag tror den går på en cylinder då den inte går lika snabbt och låter annorlunda.

Ena tändhatten gick att dra ur och skoter kunde gå, men när jag drog ur den vänstra så slocknade den. Det tyder väl på att den skurit cylindern, det var det jag trodde du kunde svara på? ;) Eller är det bara ena tändstiftet som ger sämre gnista och ena cylindern är sämre?

Jag vet inte. Tänkte ringa till AC på måndag och höra vad de tror och kanske lämna in den så de får kolla. Kan bli dyrare än om en privatperson gör det, jag vet...
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Gör det nån skillnad om den ena skurit? Och byter jag tändhatter så när jag kör framåt blir det backen och tvärtom? Kanske inte så bra. Lika bra jag lämnar in den på måndag så får de titta, det känns iallafall som den bara går på den ena cylindern när jag körde lite idag.

Kan ju vara kolven etc. ? Bara inte det blir skitsyrt om den skurit och att det isåfall finns några som har en cylinder till en gammal Arctic.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Fick vet att det kanske kan vara vevlagrena eller kolvbulten? Någonting är det iallafall, det kände jag när jag körde. Bara det inte är cylindern som skurit helt...