Sprickor i variator

zebra22

Medlem
25 sept 2006
12
0
1
Hej

Är rätt ny med att skruva variatorer men jag har lyckats rivit isär primär-variatorn till min mach1 -95 670. Längst in på skivorna så är det småsprickor, är detta normalt på en skoter som gått en bit 800mil. Finns det någon fara med att köra skotern, kan skivorna explodera??

Hoppas någon kan hjälpa mig, då det känns lite olustigt att köra vidare när jag inte är säker.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Har du sprickor i primärskivorna så BYT variator grejer som snurrar 8-9000 rpm är inte bra för hälsan om dom är spruckna
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hej

Är rätt ny med att skruva variatorer men jag har lyckats rivit isär primär-variatorn till min mach1 -95 670. Längst in på skivorna så är det småsprickor, är detta normalt på en skoter som gått en bit 800mil. Finns det någon fara med att köra skotern, kan skivorna explodera??

Hoppas någon kan hjälpa mig, då det känns lite olustigt att köra vidare när jag inte är säker.
Bilder skulle hjäpa, om det är "gropigt" och ojämt längst in så är det normalt eftersom skivorna nöter mot varann vid full utväxling, men som sagt en bild skulle vara att föredra.
 

zebra22

Medlem
25 sept 2006
12
0
1

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag skulle också byta variator omgående, man kan nästan jämföra den där med att köra med en handgranat monterad längst ut på vevaxeln där man väntar på att sprinten ska falla ur...
Det finns nog flera bättre begagnade variatorer hos skoterskrotar som inte borde kosta så mycket. Sen har www.stenmarksmaskin.se nya variatorer till bra priser.
 

zebra22

Medlem
25 sept 2006
12
0
1
Som jag misstänkte då! Har ju ingen direkt erfarenhet av skotrar/variator mek. Men det är ju lite underligt att de sitter runt hela och båda skivorna, vad kan detta bero på?

Tack för hjälpen förresten.