Hur mäter man längden på mattan ?

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Hej som jag skrivit i ett tidigare inlägg i Yamaha delen av deta forum så håller jag på med ett projekt att bygga om boggien på en 94:as V-max 600.

Jag har monterna in en Boggie från en 97:as V-max och nu har jag torrmontera allt för att mäta ut längden på den nya mattan som ska på.

Problemet är att jag på första mätningen hammna långt ifrån standard 345.

Jag lade ett Band runt knotterhjulen på drivaxeln och sedan längs Slidesen runt vändrullen och över Stödhjulen i överkanten av boggien och sedan markera på bandet var det mötes och måttade till 325.

Frågan är har jag fått rätt mått eller är det något specialmickel man ska tänka på eller ?
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Delningen multiplicerat med antalet kugghål i mattan borde väl ger rätt mått.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Gammla mattan vet jag vilket mått den har... det var en 307.

Men boggien skiljer rätt mycket mellan en 97:a och en 94:a så nu siter den 12 CM längre bak vilket gör att en 307 matta inte längre passar.
Därför försöker jag lista ut vad den nya mattan bör ha för längd.

Det mått jag har fått fram är 325 vilket blir på "Piphåret" att får ditt då mattorna är 326, så jag skulle gärna vilja veta så det inte är något mysko vis dom mäter på så jag inte står där med en matta som är 326 enligt tilverkaren men igentligen blir 320 för att den mäter i mitten av godset eller så.


Hoppas ni förstår ungefär hur jag menar... skriva är inte min starka sida :)
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Tror att du gör rätt.
Tänk på att om du höjer boggien fram så behöver du en längre matta och tvärt om.
Sitter bakre övre stödhjulet (i tunneln) skiljt från boggien så gör det samma sak där.

Hade lite slak matta på min XC när jag förlängde den och det behövde höjas lite fram. (och bak också)