DESS Urkoppling... ?

R-evo racing

Välkänd medlem
23 nov 2005
154
1
6
42
Björna
lovislovis.spaces.live.com
Min dess har börjat att glappa lite och nu undrar jag om någon vet hur man kopplarförbi denna.
Eller om någon vet hur man kan göra för att förbättra kontakten i DESS nyckeln!

Tar det gärna som ett PM då det är ett säkerhetssystem som skall fungera som stöldskydd! Eller via telefon!

Och JA, visst kan jag köpa en ny men det är rätt dyr så jag kollar alternativen......

Skotern i övrigt är en MXZ 600 -99
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Urkoppling av DESS?

det går inte.som jag förstått så kajkar du i princip hela skoterns elsystem om du gör fel.
 

R-evo racing

Välkänd medlem
23 nov 2005
154
1
6
42
Björna
lovislovis.spaces.live.com
Sv: Urkoppling av DESS?

Det GÅR, och jo det är klart att jag fattar det, men den är INTE omöjlig att koppla ur, har hört vissa som köpt skotrar där den är urkopplad och vanlig nödstopp inmonterad, typ dom som kört tävling och inte vill att dessen skall krångla.......
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Urkoppling av DESS?

Eftersom DESS är kopplat till MPEM/ECM så behöver ändringar göras i denna.
Omprogramering av boxen är receptet, tveksamt om det är värt det.
Be honom köpa en ny "nyckel" i stället i fall det är problem med kontakten, att han har provat rengöra delarna tar jag för givet...
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Sv: Urkoppling av DESS?

Det GÅR, och jo det är klart att jag fattar det, men den är INTE omöjlig att koppla ur, har hört vissa som köpt skotrar där den är urkopplad och vanlig nödstopp inmonterad, typ dom som kört tävling och inte vill att dessen skall krångla.......
Ett tips är ju att fråga dom då.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Sv: Urkoppling av DESS?

Det går ju annars att ta lös själva modulen som sitter på konsollen och gömma den bakom där nånstans med DESS nyckeln ihoptejpad på den, därefter köper man en vanlig nödstoppslina + kontakt och monterar den i hålet som DESS'en satt i och lägger in kablarna i serie med tändningslåset. Busenkelt :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: Urkoppling av DESS?

Det går ju annars att ta lös själva modulen som sitter på konsollen och gömma den bakom där nånstans med DESS nyckeln ihoptejpad på den, därefter köper man en vanlig nödstoppslina + kontakt och monterar den i hålet som DESS'en satt i och lägger in kablarna i serie med tändningslåset. Busenkelt :)
Det känns som om det här som du nämner är det bästa förslaget än så länge. Smart och enkelt, men var kopplar man lättast in den nya brytaren?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Som jag sa; i serie med tändningslåset, dvs du klipper en av kablarna som du vet helt säkert är den som bryter tändningen och kopplar in den nya nödstoppen i varsin av de ändarna.
 

Smaug

Medlem
20 nov 2006
12
0
1
Sv: Urkoppling av DESS?

Det går ju annars att ta lös själva modulen som sitter på konsollen och gömma den bakom där nånstans med DESS nyckeln ihoptejpad på den, därefter köper man en vanlig nödstoppslina + kontakt och monterar den i hålet som DESS'en satt i och lägger in kablarna i serie med tändningslåset. Busenkelt :)
Blir det inte så att eftersom en nödstopp och en tändningsnyckel kortsluter så måste man sätta nödstoppen och nyckeln paralell
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Om du kopplar dom parallellt så måste både nödstoppen och tändlåset vara "avstängt" för att skotern ska dö, så jag tror mer på seriekoppling :)
 

Smaug

Medlem
20 nov 2006
12
0
1
Det beror ju på om nödstoppen och nyckeln sluter eller öppnar kretsen vid påverkan.
Sluter dom kretsen vid påverkan = paralellt
Öppnar dom kretsen vid påverkan = Serie
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Oftast sluter de kretsen vid påverkan, så att tändningen leds till jord innan den kommer till tändspolen.

Just det, nu går det upp ett ljus för mig, frisk luft var det som behövdes. Tänkte rätt men skrev helt fel, du har alldeles rätt