Kamhöjd till en 600.

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Hej jag har sökt på forumet och inte hitta något om deta ämne.

Jag håller på o bygger om en V-max 600 och nu ska jag bestäla en 345 matta till den.
Men det jag inte kan komma underfund med, är hur höga kammar jag ska ha på den.

Den gamla 307 mattan satt det 19 mm orginal på men jag är sugen o gå högre up än så.
Läste på ett forum om en kille som byggt in 30 mm kammar på en XTC 600 men då med 307 matta.

Så mina frågor är i stil med.

1# Hur mycket tyngre är det att dra runt en 345 matta mot en 307 ?

2# Någon som har satt in högre kammar i en V-max och kan beräta vad ni satte in och hur ni tyckte att maskinen klara av dom nya kammarna ?

3# någon som har en ide om vad för kamhöjd jag kan ha på en 600 motor men 90 HK.

Just nu så funderar jag på o välja en matta med 25 mm kammar.
Någon som kan komma på en andledning till att det är en dum ide ?
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
ta en 38mm iaf, jag har 107hk och 44mm och det driver då på hur fint som helst :)
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Jag har varit ut och mätt måtet mellan översta stödhjulet i boggien och kylaren i tunneln.
Det måtet blev 43 mm så jag vet inte vad maxmåttet kan tänkas bli på mattan då.
Mattans tjoklek som jag skulle gissa på en 7 till 10mm plus kamarna så kan jag inte gå mer än 25 mm (25+7=32mm 25+10=35mm) så
43-35=8 mm över mellan kamarna och kylarna om mattan är 10 mm tjok.
Den gamla mattan är 7 mm tjok så det skulle vara kul o veta vad det är som standard.


Att sänka boggien är dock ett alternativ som jag helst inte vill tänka på, det är på tok för många skruvar att göra nya fästen till plus att treangel fästet längst bak på boggien verkligen får mig att må dåligt vid tanken :D