Helix som inte vill släppa (Pol. sekundärvariator)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Håller på att skruva i en Indy 500 -98 och tänkte att jag skulle pröva att spänna fjädern i sekundären i hopp om att få den snäppet rappare och började då med att försöka ta lös helixen, men i helvete nån gång! Den faren sitter nåt så inni.. Ja, jag vet inte vad, och ju mer jag bankar på den, desto längre in far den på axeln och där stannar den så glatt så... Visar inte någon som helst tendens att släppa! Verkar vara helt ihopärjat

Då är frågan: Har någon varit med om detta tidigare? Hur löste ni problemet isåfall.

Oerhört tacksam för svar!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Min sekundär på gammla rmk 600:an hadde blivit samma på, gav den några droppar olja och juckade fram och tillbax tills den gav efter. Finns garanterat något mirakelmedel mot sånt.
Lycka till!!
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Håller på att skruva i en Indy 500 -98 och tänkte att jag skulle pröva att spänna fjädern i sekundären i hopp om att få den snäppet rappare och började då med att försöka ta lös helixen, men i helvete nån gång! Den faren sitter nåt så inni.. Ja, jag vet inte vad, och ju mer jag bankar på den, desto längre in far den på axeln och där stannar den så glatt så... Visar inte någon som helst tendens att släppa! Verkar vara helt ihopärjat

Då är frågan: Har någon varit med om detta tidigare? Hur löste ni problemet isåfall.

Oerhört tacksam för svar!
Självklart har det hänt, det händer så fort man inte tar isär sekundären på ett par år.
Rostlösare innanför helixen och sedan banka in den längre, sedan slår du på axeln med en träbit mellan.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Rostlösare blir nog svårt att få innanför helixen, har dock bankad ner helixen i hopp om att den ska släppa med ett efterlängtat "pang" men icke. Den for upp en bit när vi värmde, men det var då inte mycket.. Man blir ju retad för mindre..
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Du kanske redan har provat det men om inte: Ta ett stadigt grepp med en hand på vardera skivan med ett par greppvänliga handskar, vrid skivorna åt vardera håll så att helixen trycks ut m.h.a. glidknapparna (prova att vrida något åt motsatt håll först så att du får lite fart). Har inte provat själv men det kan ju funka. Lycka till!!

/Hasse
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Prövade metoden du nämnde.. Fast med en avdragare modell STOR. Efter mycket slit hade den enbart rört sig 5mm. Blir troligtvis en ny varator för min del..
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Nej, ge inte upp än. Då får vi prova nåt mer extremt. Försök få tag på (låna) en avdragare, typ svänghjulsavdragare men med bara två skänklar. Borra och gänga två hål, med den gäng som skruvarna till avdragaren har, mitt emot varandra (på så exakt lika avstånd ifrån centrum som möjligt p.g.a. balansering). Dra lös helixen med avdragaren. Du kanske måste sätta dit en bricka eller variatorskruven för att täcka hålet som mothåll för avdragaren.

Mvh
Hans
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Det som jag gjorde var att ta en avdragare modell stor (med 2 sk. skänklar) som räckte över hela variatorn, sen en bult med rejäl skalle som täckte hålet i axeln och sen drog vi, slog och drog, slog och drog osv ett bra tag. Då kom den 5mm... Det gick ännu sämre när vi värmde, verkar som om axeln blir varmare än helixen. HELT omöjligt vill jag säga att det är.

Och eftersom att man får tag i en komplett sekundär med rätt helix för ca 700-1000 kr begagnad så köper jag hellre en sån eftersom helixen troligtvis blir obrukbar om man nu lyckas skulle få lös den, och den kostar drygt 1200 kr..

Men jag får tacka för alla tips iaf, även om jag inte fick lös den