matt å dubbfunderingar

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
när läser om att dubbar en matta, är oftast ett tips att se över varitorkalibreringen
vad menas med det?? går den upp eller ner i maxvarv eller vad?
tacksam för svar
(tänkte prova kamdubb 150 st med utstick på 3 mm, mattans kammhöjd är 19mm)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Skotern kan (teoretiskt) bli lite slöare eftersom mattan blir tyngre när du dubbar.
Variatorn växlar upp lika fort, men motorn kanske inte orkar med, p.g.a. den extra vikten.
Men det är egentligen bara i teorin, anser iaf jag, OM du nu inte har justerat variatorerna mycket noggrant tidigare.
Orginal variatoruppsättng klarar dubbning, den ska ju klara att växla bra med endera "Nisse" och "Pelle" på maskinen fast det skiljer 100 kg på gossarna.
Normalt orkar motorn med montering av dubben.
150st är ganska många, dubbtillverkarna brukar rekommendera en dubb/hk, men det gör stooor skillnad med 96st.
3mm är för lite dubbutstick, du bör ligga på mellan 6-9mm, enl. tillverkarna.
Jag har aldrig kört med mindre än 8 och det funkar kanon bra.
Dubbad matta greppar ngt fruktansvärt, men finns inga nackdelar..?
Jo, den har lite lättare för att gå varm (motorn) eftersom det "stänker" mindre snö upp på kylarna.
Och sen blir det svååårt att sladda:(
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
Skotern kan (teoretiskt) bli lite slöare eftersom mattan blir tyngre när du dubbar.
Variatorn växlar upp lika fort, men motorn kanske inte orkar med, p.g.a. den extra vikten.
Men det är egentligen bara i teorin, anser iaf jag, OM du nu inte har justerat variatorerna mycket noggrant tidigare.
Orginal variatoruppsättng klarar dubbning, den ska ju klara att växla bra med endera "Nisse" och "Pelle" på maskinen fast det skiljer 100 kg på gossarna.
Normalt orkar motorn med montering av dubben.
150st är ganska många, dubbtillverkarna brukar rekommendera en dubb/hk, men det gör stooor skillnad med 96st.
3mm är för lite dubbutstick, du bör ligga på mellan 6-9mm, enl. tillverkarna.
Jag har aldrig kört med mindre än 8 och det funkar kanon bra.
Dubbad matta greppar ngt fruktansvärt, men finns inga nackdelar..?
Jo, den har lite lättare för att gå varm (motorn) eftersom det "stänker" mindre snö upp på kylarna.
Och sen blir det svååårt att sladda:(
mm men kammdubb ska väl inte sticka upp lika mycke som spikdubb eller?
kammdubben är ju ganska nätta å små så ja tror man behöven fler än med spikdubb.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Enda nackdelen med dubb som jag ser det är när man ska in/ut ur garaget när man har riktigt bra styrstål så spinner det bara om man nu inte kan få tag i ett gammalt transportband från nån grusgrop lr liknande och även när man lastar på/av från släpvagn tenderar det att man spinner bort en massa trä om man har playwoodgolv förstårs.