löda kondensator

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
jag har isär skotern nu och ska sätta dit dom nya kondensatorna. men de går inte . löd tennen fastnar inte på dom. helt omöjligt att få skiten att fästa. vad göra jag för fel? dom gamla var ju lödda:rolleyes:
 
R

Robin

du skall värma lödytan med lödpennan under ca 10sec för att det skall fästas ordentligt, när båda ytorna är varma får du mycket finare lödningar som håller bättre.

Kan också vara så att ytorna är skitiga så du måste rengöra dem.

hoppas allt löser sig.

kvh/Robin
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
okej. men jag har köpt nån J*vla skit lödpenna på biltema som bara är på 15 w så de går typ inte att värma upp de. knappt så att tennen smällter. får först fixa en bättre penna och sen ska vi se vad som händer. men tack för tippset
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kolla så att det inte är olja/fett på det du ska löda, rengör med T-Sprit!
 

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
Kan vara ett rent h-vete att få en snygg lödning. Trångt brukar det vara ochså. Om det finns nog med kabel så klipp av&skala så du får färsk koppar utan oxid att löda på. Fluss medel är det absolut bästa men kan va lite svårt att få tag i. Kolla med en svets affär. Vanligtvis är det fluss medel i tennet men ofta för lite. Ta bort gammalt tenn som varit smält tidigare.
Lycka till!
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Ska man löda elkomponenter är en sk lödpistol att föredra, den ger bra hetta snabbt så delarna inte utsätts för hetta i onödan.
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
de e ju helt cpigt. fick dit det iaf men med världens fulaste lödning och bränn märken på hela kondensatorn. fast har bara bytt den ena och självklart var det fel jag bytte. tror jag iaf.

nån som tror sig veta vad det skulle bli att kossta om man lämnade in skotern och dom fick byta både kondensatorna och brytarna och även ställa in brytarna?