Styrhöjare / Höja styret

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Tjena!

Tänkte att jag tar och startar en tråd om styrhöjar frågor! , så att alla inte behöver göra en ny hela tiden:)

Skriv allt ni vill veta ang styrhöjare och höja styret på din skoter:):cool:
 

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
vet nån vars man kan köpa längre broms slang till rmk 800/05
Det är en Hayes-broms hittar inte någonstarns.. nån som vet.. eller ha en liggandes pm mig:) mvh kenny
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Tänkte bara säga att jag tycker att M6 bultar är lite för klent till styrhöjare om dem är 8.8 starka.
Försök klämma dit M8 eller starkare bultar.
Det finns ju ändå ordentligt med gods kvar på sidorna om man gör enligt dessa ritningar.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
hur är det med materialet?

funkar det med aluminium eller måste det vara bättre vara? vad är erfarenheterna? vad är det i de man köper?
 

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Lånar tråden lite. Jag har en mxz 700 -01 och vill höja styret men behålla orginalstyret. Så då ska jag ju ha 22,5mm. Men problemet är nu att jag ska beställa den idag för att kunna få den imorgon, men jag har inte tillgång till skotern just nu.
Så jag funderar på vilken höjning som är lämpligast. Som jag fattar det så kan jag höja upp till 75mm utan att behöva förlänga kablarna. 2" känns lite för lite, så det lutar åt 3".

Vad tycker ni?

Man ska ju även kunna sitta och köra, vill inte ha en höjning som gör att man måste stå hela tiden.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Lånar tråden lite. Jag har en mxz 700 -01 och vill höja styret men behålla orginalstyret. Så då ska jag ju ha 22,5mm. Men problemet är nu att jag ska beställa den idag för att kunna få den imorgon, men jag har inte tillgång till skotern just nu.
Så jag funderar på vilken höjning som är lämpligast. Som jag fattar det så kan jag höja upp till 75mm utan att behöva förlänga kablarna. 2" känns lite för lite, så det lutar åt 3".

Vad tycker ni?

Man ska ju även kunna sitta och köra, vill inte ha en höjning som gör att man måste stå hela tiden.
Min kompis har en 3" TROR jag, den är hemmagjord, men är runt 3". Han har en gaswire förlängare men den satt på innan, så vet inte hur långt den räcker, på min enduro räcker den gott och väl för 3".

Men bromsslangen är tajt, det var just att det gick för han med 3", men han var in på en hydraul affär igår och köpte en stålomspunnen som var 15cm längre med nipplar, den gick på 250:- så det är inga stora pengar.

Sen måste du lufta, men om du och en kompis gör det tar det 5min, häll olja i handtaget, pumpa så att det kommer olja igenom där nere vid luftnippeln (du måste öppna den innan). och fyll på medans lite bara så att det inte kommer luft i slangen, sen så pumpar du medans han stänger luftnippeln. Kän om du har tryck, och pumpa, känns den svampig och att den bygger upp tryck är det luft kvar i den, bara göra samma procedur igen.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Så jag funderar på vilken höjning som är lämpligast. Som jag fattar det så kan jag höja upp till 75mm utan att behöva förlänga kablarna. 2" känns lite för lite, så det lutar åt 3".

Vad tycker ni?
3" är lagomt :)
fungerar utan att förlänga några kablar (iaf på -00)
fick dock leda om gaswiren men skulle nästan kunna tro att det går 4". må ta å kika det någon gång :)



Sådär är det på min, jag är ca 170-175cm lång och får ha lite böjda ben om jag ska stå rakryggad längst fram i, vilket jag sällan gör :)
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
på min enduro 500sp -99 har jag en 6" med fatbarstyre, och jag är tvungen att ha en gaswireförlängare, dock räcker bromsslangen!
och mitt funkar bra att sitta och stå upp i.

jag har gjort många egna höjjare, och jag sätter alltid i M8 insex.