Min nyrenoverade motor gick skumt på tomgång.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Min nyrenoverade rotax 253(1 cyl) gick inget vidare vid första starten.
Nästan ingen tomgång alls.
Så jag beslutade mig för att ändå köra en bit.
Det gick segt att köra iväg ,men efter ett par hundra meter så gick motorn betydligt bättre.
Även tomgången började så smått fungera.
Så jag körde tillbaka o lät den stå o puttra på tomgång en stund, medan jag tog på mig hjälm osv...
Nu efter ett par tre mils körande så verkar motorn faktiskt gå riktigt bra. Startar toppenbra, men är lite småtjurig att gå bra på tomgång direkt från kall, men tar sig efter en stund.

Nu til min fråga: Är det vanligt att en helrenoverad motor beter sig såhär?? Borde jag höja nålen ett snäpp?
Jag kör på 5% halvsyntet oljeinblandning i bensinen.

Fakta om renoveringen: Nya vevlager, nållagret under kolv, honad cylinder och ny kolv med nya ringar, ej överdim. Nållagrena i lill/storändan i veven smorda med motorolja samt cylindern vid ihopsättning av motorn. Nya vevaxeltätningar smorda med fett vid ihopsättning.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
varför har du 5%
Har nyss renoverat motorn.

Fick veta att jag bör ha mer olja i bensinen de första 20 litrarna så att motorn ska få mer smörja.
Nu börjar jag undra om det kanske är onödigt?
Normalt så kör jag ju på 2% oljeinblandad bensin.
Nu har jag i allafall efter 10 mils körning förbrukat ca. 20 liter, så nästa gång tankar jag "vanlig" bränsleblandning med 2% olja.

Min ursprungsfråga är fortfarande varför motorn gick lite halvtaskigt precis vid första uppstarten, för att efter en stunds körning "gå till sig"?
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
Har nyss renoverat motorn.

Fick veta att jag bör ha mer olja i bensinen de första 20 litrarna så att motorn ska få mer smörja.
Nu börjar jag undra om det kanske är onödigt?
Normalt så kör jag ju på 2% oljeinblandad bensin.
Nu har jag i allafall efter 10 mils körning förbrukat ca. 20 liter, så nästa gång tankar jag "vanlig" bränsleblandning med 2% olja.

Min ursprungsfråga är fortfarande varför motorn gick lite halvtaskigt precis vid första uppstarten, för att efter en stunds körning "gå till sig"?
därför att den måste väl få slita in sig lite...
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Allting går tungt när det är nytt, bara insé att grejjerna få boa in sig i motorn. Men har du fått tomgången att fungera klockrent nu ? :) Mvh
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
OK. Får väl acceptera att det blir "skumma" starter med nyrenoverade maskiner, innan allt har "mojsat" till sig. :p

Nu har jag kört 12 mil o skotern går som skjuten ur en kanon. Håller på med inkörningen än så jag har inte toppat den än. Ska mäta upp kompet sen efter en stund.

Skotern har bra tomgång o nu kör jag på 2% oljeinblandad bensin.
 
Last edited: