Över eller undertryck i vevhuset?

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Har ett problem, jag har en Pro-X440 -03 som någon tidigare har plockat bort separata oljesmörjningen på. På den så ska pumpen även smörja dom två mellersta ramlagrerna och det ensamma på yttersidan mot svänghjulet/ryckstarten. Så nu skär det ensamma på yttern hela tiden.. spelar ingen roll om man kör det öppet eller slutet. Så jag måste montera en liten oljebehållare. Men frågan är om det rinner ner olja utav sig själv till det lagret isf? Eller blir det lite övertryck i vevhuset så man ska dra en extra slang till toppen på oljebehållare för att även sätta den under samma tryck så det kommer ner någon olja eller är det undertryck där nere så den suger in olja själv eller hur fungerar det? I normalfallet så trycker ju en pump in oljan. Har inte tid med att jaga rätt på en pump nu och allt som hör till.. så jag behöver en snabb lösning.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Trycket i vevhuset kommer att variera mellan över och undertryck beroende på vilken fas som motorn befinner sig i. Om du monterar en liten backventil på slangen från oljebehållaren så bör inte oljan tryckas tillbaka upp i behållaren. På vacuumslangarna på äldre bränslesystem till bilar brukar det ofta sitta små backventiler här och var... Något sånt skulle kanske funka.
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
hade den slang lösningen på min proxr....fungerade men det gick åt koppiöst mycket olja! så nog rann det ner ojla alltid