Förlängning, 307-> 345?

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Nu kommer jag med en riktigt usel fråga, håller på och skall börja till och fräsa mina förlängningar till boggin, är det nån som vet hur långa förlängningsbitarna skall vara eller är det lättare att montera upp mattan på drivrullarna och spänna tillbaka och höfta i och sen ta och fräsa större uttag för mattspänningen.. ?( Om vet hur jag menar :eek: )


Hoppas på seriösa svar, Mvh.
 

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
Alltså, är du helt säker på ditt tips här?
tror inte att det stämmer nämligen, men förstår din tanke,,, tar mellanskillnaden och delar på 2 för mattan vänder därbak, men det skulle betyda att den ligger HELT platt hela vägen och inte går upp i boggin och till drivhjulet vilken det inte gör på en skoter.

Jag skulle rekommendera den som förlänger att kolla med Återförsäljare om du köpt ett kitt, eller vänta på ett litet mer motiverat svar, lät lite suspekt för min del.
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Det funderade jag också på, men man kan ju mäta sig fram till det. Kan kika med någon som har 345 boggiskenor.. :) Tack för bra svar!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Alltså, är du helt säker på ditt tips här?
tror inte att det stämmer nämligen, men förstår din tanke,,, tar mellanskillnaden och delar på 2 för mattan vänder därbak, men det skulle betyda att den ligger HELT platt hela vägen och inte går upp i boggin och till drivhjulet vilken det inte gör på en skoter.

Jag skulle rekommendera den som förlänger att kolla med Återförsäljare om du köpt ett kitt, eller vänta på ett litet mer motiverat svar, lät lite suspekt för min del.

Jaa jag är helt 100% säker på min sak och det är inte det minsta suspekt.

Att mattan inte går helt plant har ingen betydelse det enda som ändras när du förlänger är vinkeln på mattan upp från vändhjulet men det påverkar inte längden.
Om du kolla på fabriktillverkade förlängningar typ VE så är dom beräknade på exakt samma sätt.


 
Senast redigerad av en moderator:

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Jag har just gjort det och kan stödja Mrgreen det enda man kan få modifiera är kan vara mattspänarna om man köper kitt men det är simpelt som attan.
 

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
okej, ja då är det bara att erkänna sig överbevisad;)
tyckte det lät lite för enkelt bara*s*
men det verkar stämma bra:)

Jaa jag är helt 100% säker på min sak och det är inte det minsta suspekt.

Att mattan inte går helt plant har ingen betydelse det enda som ändras när du förlänger är vinkeln på mattan upp från vändhjulet men det påverkar inte längden.
Om du kolla på fabriktillverkade förlängningar typ VE så är dom beräknade på exakt samma sätt.


 

Kneten

Medlem
26 feb 2007
16
0
1
Det bör nog kollas upp om man ska förlänga mattan från 307 till 345. Jag har tillverkat en sådan till en arctic zr800 -01 och där hade jag föredragit om jag gjort den 22cm för vinken på mattan ändras en del. Det har att göra med att man ska ha lite mer att kunna justera mattspänningen .:D