Kontrollera förgasare.

R

Robin

Hur exakt kontrollerar man att en förgasare funkar som den skall?, skulle behöva lite hjälp med hur man kontrollerar så allt stämmer.

tex hur vet man att en nålventil fungerar som den skall? Hur gör jag för att undersöka det?

med mera osv.

Men vill främst veta vad det kan vara som förhindrar bensin att flöda igenom förgasaren samt hur man kontrollerar det, misstänker nämligen att min får för lite soppa.

mvh/Robin
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tjena Robin jag är inte direkt expert på förgasare men ska försöka svara ändå.

När du har fel på nålventilen i förgasaren så märks det vill jag lova eftersom nålventilen inte stänger vilket resulterar i att förgasaren flödar över ordentligt.

Att bensin inte flödar igenom förgasaren kan bero på många saker men oftast är det pågrund av att du fått rejält med skit i förgasaren.
Rekomenderar att du tar isär förgasaren i småbitar och blåser igenom allt och blås noga igenom munstycken nålarna och nålsäterna. när du ändå har isär den är det lika att köpa nya munstycken och nålventiler kostar kanske max 50kr.

Hoppas jag har hjälpt till lite iallafall.


Lycka till!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Nya munstycken är överkurs, och nya nålventiler kostar ca 300kr STYCK.

Ta lös förgasarn och bort med koppen under. Blås i bränsleslangen och tryck flottören upp och ner och se om den tätar och släpper igenom som den ska.

Om du inte får soppa kan det vara något filter som har satt igen sig, brukar sitta ett nere i tanken och ett strax innan pumpen om jag inte har helt fel.
 
R

Robin

fel av mig, kollade till skotern idag, 1 stift är fint medans 2 är svarta å blöta som tusan, dvs att den får nog på tok för mycket soppa på 2.

är inne på om det kan vara nål ventilerna för skotern går riktigt piss och jag var tvungen att stänga av soppa kranen för att få den att starta.

hur kontrollerar jag nålventilerna? och hur skall dom fungera?

vad kan det annars vara?

har rengjort allt och munstycken är lika på alla osv, det är inte täppt någonstans skulle jag tro då jag rengjort allt med t sprit och blåsit lite överallt ;)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tjena igen tänkte bara säga att du kan säkerligen mkt mer om förgasare än mig Pitabroed.
Men att nålventiler kostar 300kr är helt oacceptabelt då måste din återförsäljare vara kass ja köpte nya nålventiler till mina förgasare denna sesong dom gick på 74kr st.
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
Tjena igen tänkte bara säga att du kan säkerligen mkt mer om förgasare än mig Pitabroed.
Men att nålventiler kostar 300kr är helt oacceptabelt då måste din återförsäljare vara kass ja köpte nya nålventiler till mina förgasare denna sesong dom gick på 74kr st.
Komplett nålventil till Mikuni (som dom flesta skotrar använder)
kostar 300-400kr/st
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ta lös förgasarn och bort med koppen under. Blås i bränsleslangen och tryck flottören upp och ner och se om den tätar och släpper igenom som den ska.
Skrev jag längre upp i tråden, på detta sätt kollar du nålventilerna. Kan även tillägga att när flottören är stängd, dvs så långt upp som möjligt så ska det vara helt tätt i nålventilen. Släpper den istället igenom luft när du blåser i slangen med flottören längst upp så är den väck.


Tjena igen tänkte bara säga att du kan säkerligen mkt mer om förgasare än mig Pitabroed.
Men att nålventiler kostar 300kr är helt oacceptabelt då måste din återförsäljare vara kass ja köpte nya nålventiler till mina förgasare denna sesong dom gick på 74kr st.
Då köpte du inga nålventiler kan jag lova, iallafall inte till en Mikuni som det sitter på trådskaparens maskin. Överallt där jag kollat kostar dom runt 300-400 spänn styck
 
R

Robin

jag kan nu iaf konstatera att mina förgasare är hela och fina.

återstår bara att byta packboxar vid veven på den ihelg och se om det hjälper :( fin start på sportlovet

mvh/Robin
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Är du säker på att dom läker då? Kolla med startgas, kan iofs bli lite svårt på svänghjulssidan..
 
R

Robin

bara det som återstår vad jag har kollat som kan vara fel :/

jo är lite svårt att få startgas dit då variatorn "fläktar" bort allt.

mvh/Robin