MAG 340 som inte vill start

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Jag har en MAG 340 med 1 st Walbro-förgasare på min Ockelbo 600-2 ´75. Nu vill den inte starta. Förgasaren är isärtagen och rengjord, soppa kommer fram till den, gnista finnes.
Provade hälla en skvätt bensin direkt ner i cylindrarna, men inte då heller.

Förslag och idéer?

Tacksam för svar!
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Damn! Utrustning för sådant har inte jag...

Du tänker tex. brustna kolvringar eller så? För visst borde motorn starta till trots kajk förgasare om man häller soppa direkt i cyllarna och drar runt? Eller?
Japp det borde den göra...men en "komtestare" får du ju för en hundring på mekonomen..osv
 

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
allt över 6kg är bra!
Ok!

Vad jag också tänkte på är typ taskiga packboxar till vevhuset. Kan det vara något?

Jag har inte bråkat med någon MAG-motor tidigare. Är det lönt att ge sig på, eller är det lika bra att hitta en annan, fungerande eller en Sachs 292 och hinka dit?
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Ok!

Vad jag också tänkte på är typ taskiga packboxar till vevhuset. Kan det vara något?

Jag har inte bråkat med någon MAG-motor tidigare. Är det lönt att ge sig på, eller är det lika bra att hitta en annan, fungerande eller en Sachs 292 och hinka dit?
Försök att mäta kompet först!
 

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Nej det blir nog svårt med delar..men gå in på ockelbo forumet http://ockelbo300.forum24.se/ och fråga där..finns garanterat folk som hjälper dej att hitta delar,,

Mvh Jonas

Jo, det är det jag gissade... Men jag undrar om det är lönt att bråka med delar till en sån där motor, och tänker om det inte isåfall är bättre att stoppa dit en fungerande likadan eller kanske ännu hellre en Sachs SA292.
 

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Föresten, kompinfon, vad ger den svar om förutom taskiga cylinderlopp och/eller brustna kolvringar? Kan den visa på dåliga packningar och/eller packboxar också? Något annat?
 

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Kompet är testat, och det diffade väl lite, men inte mycket. Låg kring 7 kilo på bägge cyllarna.
Dock efter lite vidare koll vissade det sig att cylinderfotpackningarna upphört att existera samt att packboxen för utgående axel mot primärvariatorn har gett upp, vilket förmodligen är lösningen på problemet...
Dock råkade jag knäcka en kolv när jag slant vid losstagandet av variatorskruven. Damn!

Fråga 1: Hur får jag loss primärvariatorn?
Fråga 2: Någon som har en kolv liggandes?
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Kompet är testat, och det diffade väl lite, men inte mycket. Låg kring 7 kilo på bägge cyllarna.
Dock efter lite vidare koll vissade det sig att cylinderfotpackningarna upphört att existera samt att packboxen för utgående axel mot primärvariatorn har gett upp, vilket förmodligen är lösningen på problemet...
Dock råkade jag knäcka en kolv när jag slant vid losstagandet av variatorskruven. Damn!

Fråga 1: Hur får jag loss primärvariatorn?
Fråga 2: Någon som har en kolv liggandes?
Fråga 1: Du måste ha en avdragare..
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Skruvade lös variatorn på en 494:a idag, som satt som satan. Försökte först å värma å dra me avdragare, men muttersnurran gick bet, då kom jag att tänka på ett tips jag läst här på forumet, nämligen att slå sprit eller olja i hålet å sedan linda gängtejp på en passande bult å dra in. Så jag testade det å då small den lös direkt.. utan värme å allt.:)
 

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Skruvade lös variatorn på en 494:a idag, som satt som satan. Försökte först å värma å dra me avdragare, men muttersnurran gick bet, då kom jag att tänka på ett tips jag läst här på forumet, nämligen att slå sprit eller olja i hålet å sedan linda gängtejp på en passande bult å dra in. Så jag testade det å då small den lös direkt.. utan värme å allt.:)
Åfan. Låter värt att testa! "Passande bult" kan det vara den bulten som ska sitta där original tex?
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
jag använde variatorbulten för det var samma gänga i variatorn som vevaxeln, tror dock inte det är så på alla men de e bara å testa...:cool: