Hur Monterar man slidskivan?

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Rev isär en rotax 494 häromdagen och när jag skulle ta lös slidskivan var jag så noga å märkte upp läget mot drevet den sitter på. sedanskruvade jag isär vevhuset å lyfte på vevaxeln utan att tänka mig för så nu har ja inte en blekaste hur den ska sitta.. Har sökt på forumet efter ett svar men det fanns bara några diffusa inlägg.. Hjälp tack!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
48
Umeå - Yttersjö
om du tar rätt på vilka grader just din motor ska ha så går det ju o mäta sig fram
man mäter med gradskiva från magnetsidans insug!

från överkant och ner ska det va ca 45(?) grader = kolla med en återförsäljare/mekaniker!!

från nederkant och upp ska det va ca 140(??) grader = kolla med en återförsäljare/mekaniker !!!

sen ska magnetsidans kolv va i topp när du monterar efter dina märkningar!!

du kan va tvungen o vända skivan för att det ska passa , de skiljer 5 grader mellan sidorna dvs den är asymmetrisk!

när du väl har mätt ut riktigt så kan det inte bli fel då varje kugg hit lr dit
blir rätt stor skillnad (tror de oxå e 5 grader) så man ser ganska snabbt om det blir rätt!

lycka till! :D (hoppas det hjälper?)
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
hmm förstår nog inte riktigt... I förhållande till vad gäller de där graderna?Från centrum på insuget till kanten på skivan? Är det likadant på en 583:a? i såna fall kan ja slita förgasarn på min å kika där... Tack å hej
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
48
Umeå - Yttersjö
ja o nej , du mäter på samma sätt på en 583:a men det ska va olika grader. utgå från centrumaxeln mitt i insuget! kan skicka en bild till dig om du vill? PM:a isåfall..
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
hmm nä ja har inte fått grejerna till motorn än så ja har inte börjat montera ihop.. men har du en bild så är de guld!