Variator avdragare eller inte?

R

Robin

Har läst i några inlägg om en alternativ metod istället för att använda variator avdragare för att plocka lös primären?, men förstår inte hur den metoden fungerar eller hur man skall göra??

Som jag förstår det så skall man tippa över skotern på sidan, skruva lös bulten på primären, hälla i lite olja och använda gängtejp på gammla bulten för att få det tätt och sen skruva tillbaka.
Men sen då?

har jag förstått det hela rätt eller helt galet?
Hur funkar denna metod, rent teoretiskt sett?

mvh/Robin

snabba svar välkommnas!! så jag slipper beställa en avdragare (nej, min åf har inte hemma)
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Använd fett istället för olja och använd inte bulten som används för att dra fast variatorn, skaffa en bult som passar i den yttre gängen
 
R

Robin

efter att ha läst nu en massa så börjar jag förstå hur det funkar...

Går det att använda fett/olja/vatten med variator avdragaren? borde ju vara bättre än att bara ta en bult med samma gäng som variatorn pga att oljan/fettet/vattnet får mindre plats? eller....

mvh/Robin
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
själva principen är ju att oljan eller vad man nu använder hydrauliskt pressar lös variatorn från vevaxel. om man använder avdragare blir det ingen "utväxling" på kraften men däremot om man använder hydraul metoden och bulten är 14 mm i diameter och vevaxeln 30 mm blir utväxlingen 1:4,5 ungefär.. Avdragaren är kanske inte lämplig eftersom tappen på den då förmodligen når in i vevaxeln innan det blir nog högt tryck..
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Skaffa bara en bult som är samma gäng som i den yttre delen av variatorn.Oftast är avdragarna av dålig kvalite så då man använt dem ett par gånger så blir dom så misshandlade längst ut, Då kapar man bara av avdragaren och kör med Fett/olja metoden. Fördelen med att använda fett istället för olja är att man inte behöver tippa skotern på sidan, mindre bökigt då man e själv och skruvar.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag var förbi på en verkstad o fick hjälp med att ta lös variatorn från min rotaxmotor. Då såg jag på när mekanikern jobbade med den o han fyllde på en mix av hydralolja o fett ganska högt upp i hålet. Sedan så skruvade han på en speciell bult med rätt gänga o med gängtejp pålindat, i den yttre gängan på variatorhalvan. Därefter så tog han en muttermaskin o körde försiktigt o variatorn "ploppade" lös hur fint som helst. ;)
 
R

Robin

jao, har beställt allt jag behöver nu för ett tag sen, hämtar ut de imorgon...får väl till att använda någon skvätt glykol som ligger och dammar i garaget ;P

mvh /Robin
 

joakimrmk

Ny medlem
15 apr 2007
2
0
1
luleå
har gjort en spec bult till min rmk med fettnippel i bara skruva fast och sen pumpa in fett så ploppar den lös lätt och smidigt
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Variatorn på min Yamma satt som berget. Avdragaren blev krokig.

Kapade bort den krokiga delen, gängtejp. Vatten i hålet åsså dra utav helvete. Höll på att få springa in och byta kallingar när den släppte. Jädrar vilken smäll!

Fungerar hur bra som helst med vatten. Blir inget kladd efteråt heller. Så jag använder bara den metoden numera
Är lite mer noga bara med att få gängan tät.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
fungerar alldelles utmärkt så som alla sagt bästa sättet enligt mig.
Och om du ska ha lös variatorn på en polaris så ska du ha en bult med 14mm gänga och stigning 1.25 om jag inte minns fel.

Lycka till!
 

pajken

Ny medlem
16 maj 2007
2
0
1
jämtland
släng skotern på sidan fyll hålet med vatten skruva dit bulten låt stå över natten och plocka lös variatorn dagen efter (funkar givetvis enbart på vintern)eller om du har en rejält så stor frys
vattnet fryser till is och "spränger" lös variatorn under natten funkar skitfint
 
R

Robin

Låter jävligt riskabelt det.

!Bästa! sättet är att köpa sig en avdragare. fylla hålet med lite vatten, gängtejpa avdragaren och börja skruva, krävs knappt något motstånd innan variatorn släpper med en smäll.!!

Gammal tråd btw.
 
1 jan 2000
28
0
1
Hur mycket kraft man får använda beror naturligtvis på hur hårt variatorn sitter.

Jag kom just in från verkstan och har testat detta knep för första gången efter att jag läst denna tråd i går och jag kan säga att det funkade aldeles utmärkt! Tack forumet! =)
Jag tog min felaktiga avdragare som dock hade rätt gänga, och helt enklelt kapade av den, fyllde hålet med vatten (skotern på sida) och gängtejpade avdragarn och fettade in den ordentligt och sen drog. Dock utav bara h*lvete innan skiten lossnade med en Smäll! Bara at renovera variatorn innan snön kommer nu! =)

//En återigen glad polaris åkare =)