7 kuggars drivhjul eller 8 kuggar ?

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Hej jag hag idag äntligen hitta den tid som behövdes i garget men nu har jag tyvär stöt på patrul igen.

Jag har montera 32mm ripsaw matta i en Yamaha V-Max med ST chassie ( 1994 ) och det kan jag informera alla att det inte går med orginal drivhjul med 9 kuggar.
Mattan tar i kylaren fram och den liger väldigt nära kylaren vid stödhjulet i mitten av boggien.

Så nu har jag mummsa på det sura äpplet lite och konstatera att jag måste höja boggien och byta drivhjulen på drivaxeln.
Så nu till mina frågor.

1 Jag kan inte hitta någon info om vad som händer med utväxlingen i kedjehuset om jag går ner till 8 eller 7 kuggs hjul och måste jag bytta bägge dreven i kedjehuset ?

2 Hur mycket mindre är ett 8 respektive 7 kuggars drivhjul mot ett 9 kuggars ? jag har spendera 2 timmar o leta drivhjul men inte hitta en enda handlare som har diametermått på kuggen samt att jag inte hittar annat än orginal drivhjul.

3 jag har även tittat efter priser på Nonslip drivhjul och det verkar som dom liger på runt 1000 pix dock så har jag inte förståt om man måste ha det på alla fyra hjulen på drivaxel eller om det endast är dom 2 i mitten som ska ha nonslip ( hur det nu skulle se ut på sidan men ibland kan dum fråga få bra svar)

4 Någon som har byggt in 8 eller 7 kuggars på en V-max drivaxel som kan tipsa mig om var jag kan köpa dom eller vad jag ska titta efter för att få det att passa.
 
Senast redigerad av en moderator:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hallå

det borde räcka om du går ner till 8kuggars..
jag kommer att beställa nu i dagarna no-slip drivhjul från HiPreformance.. 1234kr inlkusive frakt kostar dem.. sen så vet man ju inte om man åker på att måsta betala moms och tull på dem.. då blir priset 1542,5:- vilket inte är så farligt.. man behöver bara 2st..

de du måste tänka på är de att din matta har säkert som på de flesta så att var tredje fönster är förtäckt och måste öppnas upp på lämpligt sätt för att du ska kunna använde dig av noslipparna..
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
med förtäkt menar du då att hålet är helt stängt eller att det siter en metal krage runt staven ?
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Tjo alla och tack för svaren så här långt... i morron ska jag åka till verkstaden och pressa dom nya Non slip kuggarna till drivaxeln.

Det som jag fick veta av "peguten" när jag ringde var att om man säter nonslip drivkuggar på drivaxeln så klarar min sig på dom 2 i centrum av axeln och kan skippa dom två som siter på kanten av mattan.

2 nonslip hjul = 2000 4 standard 1100 så det är 900 pix som komer skilja i prislapp.... andledningen till att jag skriver deta är att jag ingen stans sätt dena info.
Så jag skriver det för att andra i samma planer kan ha nytta av det.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Får man fråga var du beställde nosliphjulen? 1000kr styck var bra pris

Är alla luckor öppna på Ripsaw mattan? Hur är det med mattclips?
 
Last edited:

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Rättning av priset, slutpriset blev 1095 styck men då bjöd dom på presningen av dom.

Jag bestälde dom av Mats skoter i Lillholmsjö utanför Fölinge.
Vet inte om dom syslar med postorder dock, det går dock skicka med bussgods ditt och dom brukar skicka med bussgods med men det är lite struligt med betalingen då men dom är afärsmän så det brukar inte vara så svårt o fixa i alla fall.

Ripsaw mattan har var tredje lucka stäng och var tredje lucka med clips. Det tog mig och en polare 1 timme att skära up alla rutorna med vassa rakbladsknivar (välj en med stabilt blad som är rak i skaftet och av metal Biligaste gipskniven på byggvaruhandeln använde jag)