Stator

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
35
Skellefteå
Sktoern börjar gå dåligt och ojämnt. Ungefär som att man har jätte stort munstycke. Bludder på låga hackigt på höga.
 
Reactions: trixa

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
Det vanligaste är att du inte får igångskotern
och det andra är att motorn lägger av när den når arbetstemperatur(skotersjuka)

Jag reparerar stator-lindningar och får dessa frågor flera gånger i veckan...
Ofta beror båda orsakerna på att skyddslacken bränt av på cdi-lindningen.
Om du inte får igång skotern eller ännu konstigare om du inte kan slå av skotern kan det också bero på jordningsfel. Eller helt avbrunnen statorlindning.
 
Last edited:

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
vad kostar det att laga en stator?
gör du alla märken?

Priset beror på vilken modell på stator du har.
Och vad som är fel...
Lys-lindning,cdi-lindning,(injektorcoil eller fuelpumpcoil).Sistnämda bara på bränsleinsprutade fordon.

Eller som på skidoo -06 och nyare har du ett enda stort 18spoligt 3fas-system som driver allt...går något sönder måste allt lindas om.
(bara pålindningen tar över 3timmar)


Men på ett ungefär kan man säga att har du en trasig cdi-lindning av modell digital 3-D så brukar det kosta ca600-800kr inkl material.
 

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
hmm har en fråga! dom säger att det kan vara statorn det är fel på på min skoter (xc 600 -99) men jag vet inte var den sitter!! var sitter den och kan man se om den är pajj?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
symptomen är många...själv hade jag varit ute å kört typ halva dan...när jag sedan passerat en väg å skulle dra på i diket så stanna den bara av, precis som om man hade tryckt in knappen...
 

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
okej! nån som vet på vilka kablar man ska mäta motståndet på för att slippa riva allt? har en xc 600 -99? vilken resistans ska det vara?
 

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Hmm tror ni att det kan vara cdi eller statorfel på på min 583a. Den går bra i ca 30 min beroende på väderlek. Sedan börjar den gå orent vid fullgas och tappar max varv med ca 600rpm, stiften ser bra ut. Låter man den svalna så går den bra igen
 

cabelguy

Ny medlem
3 feb 2008
4
0
1
Jag behöver också lite info om hur jag mäter om statorspolen har lagt av, sitter på en rotax 670..
även intreserad av hur man mäter upp cdi:n och tändspolen...
Är i akut behov av hjälp det är ju hur mycket snö som helst!
 

koskalla

Ny medlem
14 jan 2008
2
0
1
Hallå!
Har också haft problem med min lynx-93 med rotax 536 som dör (tappar gnistan) när den blir varm eller vid hårt gaspådrag. När den svalnar får jag tillbaka gnistan. Har mätt upp laddspolen till 60ohm. Är inte det lite väl lite?!? Verkar jäklar vara omöjligt att få tag i mätvärden för laddspolen...

För er som undrar hur man mäter så fick jag samma mätvärde (60ohm) både då jag mätte direkt på spolen och då jag mätte på de två tåtar som går till cdi-boxen. Vet dock inte om det är helt rätt att göra så...

 

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Lånar tråden lite, Var ute å körde i ca 1.5 timma sen bara dog skotern (ingen gnista) väntade en kvart sen starta den igen har gjortsåhär nåra gånger nu rätt så störande äre statorn som håller på å fara då eller?
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Jockegubben, kan du lägga upp ett liknande schema för rotax 503 -96. Eller vet du vars man kan få tag på? Har ringt runt till olika åf, men det är svårt att få nån hjälp. Har en lynx 5900 FC-96 som tappar gnistan när den är varm. Tacksam för svar.
 

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Ja lånade en polares stator och satte dit och prövade, Nu gjorde den som förut dog efter ett tag sen starta den efter ett tag igen, Tror ju inte att hans är sönder också?, Vad annars kan det vara har då ingen aning