vadå ???

kiruna92

Välkänd medlem
12 feb 2007
108
0
6
vad menas när man snackar om att ta bort klackarna på skoterna å varför gör man det :confused:
 

kiruna92

Välkänd medlem
12 feb 2007
108
0
6
jag vet inte men jag bara hörde någon snacka om att skotern skull resa sig lättare å sånt ,, e det nån som vet hur man gör ere enkelt ???
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
När jag frågade min farbror som kan mycket om motor och skotrar sa han att dom är till för att ta emot om man slår igenom? stämmer det? många säger att de är stegringsskydd :confused: Tänkte ta bort dom för jag vill att min xlt ska resa mer men vet inte nu.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
När jag frågade min farbror som kan mycket om motor och skotrar sa han att dom är till för att ta emot om man slår igenom? stämmer det? många säger att de är stegringsskydd :confused: Tänkte ta bort dom för jag vill att min xlt ska resa mer men vet inte nu.
Han missupfattade nog dig och tänkte på genomslagsgummina, dom sitter på själva skenorna och skyddar som sagt mot genomslag.

Som tidigare sagts så reglerar dom här "klackarna" hur mycket boggin ska sjunka ihop baktill när du drar på (vilket i sin tur gör att skidorna åker upp), så att ha "lägre" klackar gör att man får mer skidlyft.
Men att ta bort dom helt tror jag inte är så bra, vet inte exakt men jag kan tänka mig att sax-länken då kan ta i dom bakersta boggihjulen...
 

LasN

Medlem
13 mar 2007
16
0
1
tagit bort klackarna helt på min zr och det funkar då utmärkt, än så länge iaf =)