byte av kolvar, snälla hjälp mig !

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Jag har en A-C snopro 440-99. jag har kört ca 150 mil på mina kolvar nu. med en bra olja kan man köra ganska länge. Men måste byta på min skoter innan helgens äventyr:D.
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
Det är bara bullshit, du kan köra MINST 1 säsong med samma kolvar, enda som händer är att du tappar effekt ( det märks knappt )
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jag trodde att det var som på en cross att kolvbyte rekomenderas p.g.a vibrationerna som gör att matrealet (kolven) utmattas.
På en motionskörd cross kan ju kolven hålla många år utan att den spricker.
En elitåkare byter kolv i tid för att inte riskera något.

Det är väl vid höga varvtal som det uppstår mest skadliga vibrationer.
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
har flera bekanta som har äkt gamla 440 dom har gått i dag mellan 700-1230 mil går änn inga kolvbyten dagens skotrar som iq,rev.phazer fx,, och sånna har så mkt påfrestationer på motorn i tävlingarna,, och vad har din för h/p typ 65 kanske dagens har över 100 mkt mer påfrestationer på motorn inte undligt att man måste byta kolvar dagens ca varge sesång beroende på hur hårt du kört och hur långt
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Ja är det inget fel på kolvarna måste det ju vara idiotiskt att byta dom... å nog brukar dom väl gå uppemot 1000 mil innan de blir nåt fel på dom.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Skulle tippa byte var 300 mil.. På en modern 440!
Men det beror ju alldeles på hur man kör, du kan säkert köra slut på ett par kolvar på 30mil om du vill..

Köp en kompmätare så vet du när det är dags, slipper du oron!

//Rasmus
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
igentligen borde man ta med mikrometer mått o mäta (både cyl o kolvar) och ifall dom nu är i mått så är det väl bara och köpa ringar istället för sprillans nya ringar o kolvar. kan vara roligt för plonkan. men men, dom är inte snälla mot kolvarna/ringarna i en 440.. :p

vissa byter bara för att dom tycker att det är dax o byta, kan gott räcka med nya kolvringar. gäller även större motorer som är mer vänliga mot kolv slitage.