Byta till annan primärvariator, vad passar

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Jag vill byta ut min värdelösa primärvariator på en Skidoo Everest 340 -78. Men jag förstår inte riktigt vilken variator jag kan använda (nu tänker jag på vad som passar på axeln, inte hur den är konfigurerad eller vilken remstorlek den kan ta).

Om jag tittar på Comet primärvariatorer så rekommenderar de mig en 102C (208303A) - 30MM 1:10 tapered bore.
http://www.hoffcocomet.com/comet/industries-snowmobiles_102C-108EXP_clutch.asp#108EXP

Denna 208303A, vad jag kan förstå passar på en 30mm konad axel, vilket i sin tur borde betyda att min everest har en sådan axel.
Här är min reflektion: Comet 108 EXP till Polaris, skidoo and Arctic cat passar ochså på en "30MM 1:10 taper bore".

FRÅGA:
Betyder detta att jag kan ta en primärvariator från vilken Polaris, skidoo and Arctic cat, som en 108EXP skulle passat på?

Daniel Nyberg
Report to moderator
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sätt dit powerbloc om du är osäker. En variator som passar nästan allt och är skitbra! Jag blev tvungen att kapa bort variatorn på min Spitfire och satte dit en powerbloc istället.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Många primärvariatorer till äldre maskiner har mindre diameter på skivorna vilket leder till att det inte är någon mening med att slänga dit en Comet 108-EXP tex.

Jag rekommenderar att du använder en :
* Comet 102-C
eller..
* IBC Powerbloc



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag kan inte säga exact vad just den Orange heter/kallas.

Vad jag kommer ihåg så började väl den första versionen av Powerbloc variatorn att monteras standard på vissa Ski-Doo modeller omkring 1983-->
Och den sitter väl fortfarande på de motorsvagare versionerna av Ski-Doo/LYNX men då i en annan version så klart.


I mitt minne så finns dessa 2 versioner av Powerbloc variatorn...

* Den sk. ALT versionen
* Den sk. PAMB versionen



.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Den som är orange sitter på många Everest och Blizzard runt 1980. Men jag har den metallfärgade.

Så det finns alltså tre typer eller?

* IBC
* ALT
* PAMB

Om jag fattat rätt. Har du bilder på dom?