Snabbt: Skotern startar ej!

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Tjena

Helt plötsligt startar inte skoter efter att vi bytt gas och oljevajer. Har inte rört någonting annat. Den vill bara inte gå igång, har märkt en gång tidigare att när jag vred om nyckeln (av) så fortsatte den att gå, men sedan när jag gjorde samma sak igen slogs den av. Kanske är fel på tändningslåset då men jag vet inte.

Men den fick inte nå gnista, men stiften såg bra ut. När vi tog bort elkablarna till låset och försökte tjuvkoppla igång den fick den kanske lite gnista på ena cylindern, men är osäker. Den gick iallafall inte igång, vad är det som heltplötsligt har hänt när den fungerade för nån dag sedan?

Har tändningslåset lagt av nu? Tacksam för snabba svar.

MVH
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Vilken skoter?

Kolla upp kablarna som går till dödarknapp, stopplina, och startnyckel.

Prova utan dessa (alla dessa delar bruklar vara ihopkopplade).
Kan tänkas att ni har lyckats dra lös en kontant vid dragning av den nya gasviren.

Kolla detta först. Lycka till och återkom med rapport.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Vilken skoter?

Kolla upp kablarna som går till dödarknapp, stopplina, och startnyckel.

Prova utan dessa (alla dessa delar bruklar vara ihopkopplade).
Kan tänkas att ni har lyckats dra lös en kontant vid dragning av den nya gasviren.

Kolla detta först. Lycka till och återkom med rapport.
Det är en Arctic Cat EXT 580Z -93. OK, vi testade dra bort starnyckeln-kablen och stoppknappen finns inte kvar. Dödarknappen-kablarna vet jag inte?

Kanske en kontakt har lossnat får titta efter. Återkommer.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Har själv en AC ZR 600 -98.

Fick faktiskt samma bekymmer. Det visade sig vara två fel.
1 tändningsnyckel
2 stator.

Min skoter fungerade helt perfekt... ända tills jag stannade den efter en skoterled. När jag sedan skulle starta den. ville den ej mer.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
om det är fyrkantig stoppknapp
skall alla sladdar till dödare/stoppknapp/tändningslås seriekopplas för att skotern skall gå

Fråm motorn till styret går endast två kablar till tändningslåset, som förgrenar sig till nödlina och stoppknapp. Man kan koppla bort alla kablar och endast använda nyckeln.
Nyckeln är i "läge på" när kablarna ej är i kontakt med varandra.

Altså kopplar du bort rubbet och kablarna ej har kontakt med varandra så har du tändingen påslagen.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Ranchn --> Har dragit bort alla kablar som går att dra bort typ där. Har även testat byta stift och tändhattar (som jag hoppas är rätt ditsatta, tror det) men den ville ändå inte starta.

Vred om nyckeln som vanligt men när jag skulle dra gick det inte alls. Kändes bara konstigt. Vad är det för fel då? Statorlindringen? Vad menar du med tändningsnyckeln? Vad behöver jag byta nu då?
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Ranchn --> Har dragit bort alla kablar som går att dra bort typ där. Har även testat byta stift och tändhattar (som jag hoppas är rätt ditsatta, tror det) men den ville ändå inte starta.

Vred om nyckeln som vanligt men när jag skulle dra gick det inte alls. Kändes bara konstigt. Vad är det för fel då? Statorlindringen? Vad menar du med tändningsnyckeln? Vad behöver jag byta nu då?
Du kan ju alltid testa att koppla bort tändningsnyckeln också.
De två kablar som "blir över" skall ej sitta ihop för att för att tändningen skall vara på.

Gör du detta och fortfarande inte har gnista så gissar jag på statorfel. Med förutsättning att du har kopplat tändkablar/hattar rätt.

Har du mätt upp din stator?

Ang. statorfel. sök på användare "attest"
http://www.skoterleden.net/forum/member.php?u=8019
Han kan detta med stator.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Får testa koppla bort tändningsnyckeln också och se om jag får gnista då. Har inte mätt upp statorn. Jag vet knappt vad det är, hur den fungerar eller var den sitter?

Köpte min första skoter i december, så jag själv kan inte mycket...
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Nytt problem nu, samma skoter! Den vill inte starta nu heller, gnista och tändstift är givetvis kollade. Kompet är också testat. Det går att supa igång den ett tag, men den dör väldigt snabbt när supen tar slut.

Jag har bytt bränslefilter. Det verkar som bensinen inte kommer fram till förgasarna. Det ser ut som slangen till förgasarna är torra eller kanske gammal bensin där. Jäkligt konstigt iallafall, tror inte det är smuts i gasarna. Tror inte heller det är bränlsepumpen. Vad kan det då vara?

Den bara vill inte starta helt plötsligt, för någon månad sen gick den att dra igång. En annan sak jag kan nämna; Den har alltid haft svårt att gå på tomgång när den är kall. Så direkt man släpper gasen tidigare, så har den dött. Men det är väl förgasarinställningar?

Först måste den alltså gå igång normalt. Har stått 1 timme och supt, men ingen skillnad...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Verkar som om den inte får soppa..

1: bränslekranen?
2: Bränslepumpen?
3: Skit i tanken?
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Hade samma beskymmer på Kusinens AC powder 600 trippel för 2 år sen. Den gick bara på supar, kom ingen soppa till förknasarna. Då var de en ispropp så min gissning nu är att det är smuts eller liknande i tanken. Sen skadar de inte att kolla bränslepumpen heller.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Verkar som om den inte får soppa..

1: bränslekranen?
2: Bränslepumpen?
3: Skit i tanken?
Ja, troligtvis.

1. Bränslekranen - Den är öppen och det ser ut som det kommer igenom, men hur menar du?

2. Bränslepumpen - Möjligt att detta är felet. Ska testa byta i veckan.

3. Skit i tanken - Hur kollar jag det? Jag har satt i bensin-booster som ska rena mot isproppar och liknande, men ingen skillnad.

Skoter_Freak: Grejen är det att min skoter inte ens går på supar, eller den startar, men dör direkt. Isproppar och smuts kan det ju vara, men är tveksam. Vi får testa stoppa in den i ett varmt garage...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Testa håll för luftburken. Så den "enbart" suger in soppa.
Vet ej,
men hade samma problem med farsans venturen, gick på startgas samt supar. Så en dag blev jag less å testade hålla för luftburken. Vipps startade!

Lätt o testa.

Annars det vanliga, kolla soppa pumpen, gasarna!

//Rasmus
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja, troligtvis.

1. Bränslekranen - Den är öppen och det ser ut som det kommer igenom, men hur menar du?

2. Bränslepumpen - Möjligt att detta är felet. Ska testa byta i veckan.

3. Skit i tanken - Hur kollar jag det? Jag har satt i bensin-booster som ska rena mot isproppar och liknande, men ingen skillnad.

quote]

1: Om den var öppen menade jag :)

2: Jo

3: Plocka lös bränsleslangen från gasaren och blås, det borde väl bubbla i tanken då ? (Har faktiskt aldrig provat men .. )
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Yamaha_nisse: OK, var sitter luftburken då?

Mr.Green: Okej, vet inte exakt vilken slang du menar direkt. Finns väl många där omkring? =)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Mr.Green: Okej, vet inte exakt vilken slang du menar direkt. Finns väl många där omkring? =)

Det går bara en slang mellan vevhuset på motorn (sitter en nippel långt ner på blocket under förgasarna) och soppapumpen den ger ett pulserande vakum som gör att pumpen pumpar om slangen är trasig/sprucken funkar inte pumpen
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Det går bara en slang mellan vevhuset på motorn (sitter en nippel långt ner på blocket under förgasarna) och soppapumpen den ger ett pulserande vakum som gör att pumpen pumpar om slangen är trasig/sprucken funkar inte pumpen
Jaha på så vis. Får kolla den slangen, tack igen! ;)