problem med varmgång av variatorer och rem

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag och far min har ungefär samma problem på våra skotrar (Mxz/Formula 700 -01 och Lynx 5900 -94), remmarna går varma och trådar upp sig och spricker.
Jag sprängde remmen då jag köpte skotern för 50 mil sedan, köpte då en ny originalrem och drevade ner den två kuggar på lilla drevet eftersom den slirade litegranna då det gick tungt.
Var ute på en tur i onsdags och klättrade lite i berg när den började tråda sig. Båda variatorerna var skållheta! Lite trist att lägga ut 1000 kr på en ny rem i onödan...

Farsans bränner remmarna ännu fortare.. Han har köpt en helt ny primärvariator för ett tag sedan och sekundären verkar det inte vara ngt fel på.

Frågan är om variatorerna inte är linjerade och isåfall hur bär man sig åt för att linjera dem? Är det nått man gör hemma?
Tacksam för snabba svar då det inte är allt för mkt kvar av sesongen...
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
har samma problem !! hur många mil håller remmen för dig , typ? blev int bättre av o dreva ner 2 kugg ?
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Vid vilken typ av körning bränns remmarna? Är det vid start och krypkörning kan man skimsa isär primären för att få ett ryckigare tillslag med mindre slir. Att dreva ner 2 kugg borde hjälpa ganska mycket vid långsam körning. Generellt så bör man ha så lite tryck på remmen som möjligt genom att ha mjuk sekundärfjäder och lätta vikter. Högt tryck på remmen ger dålig verkningsgrad (värme och förlorade hp) och kommer bli remmens död till slut.
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
för mig är det typ när man ligger på o varvar rätt bra ett tag ..ingen aning om det slirar ? men varmt går det
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lakritsremmar

Vid vilken typ av körning bränns remmarna ?
Är det vid start och krypkörning kan man skimsa isär primären för att få ett ryckigare tillslag med mindre slir.
Att dreva ner 2 kugg borde hjälpa ganska mycket vid långsam körning. Generellt så bör man ha så lite tryck på remmen som möjligt genom att ha mjuk sekundärfjäder och lätta vikter.
Högt tryck på remmen ger dålig verkningsgrad
(värme och förlorade hp) och kommer bli remmens död till slut.
Jag håller inte riktigt med....

Ex vis så har ju TRA variatorer ett MYCKET MYCKET högre remtryck än Polaris/Arctic Cat/Comet variatorer och ändå håller gennerelt sett remmarna längre i skotrar försedda med TRA variatorer.
Det är allmänt vedertaget att TRA variatorer är de snällaste mot variatorremmarna.

Vad gäller sekundärvariatorns spänning så kan man ju i så fall undra om i princip alla variator KIT alltså är ute och cyklar i nattmössan då de nästan alla utan undantag alltid har hårdare sekundärfjädrar ingående eller att man skall spänna den som redan sitter.
( Detta gäller inte om man bara jagar högsta möjliga TOPPFART !!! )
Jag har ivarje fall inte den erfarenheten att remmarna skulle gå för varma om man kör med något högre spänning på sekundärvariatorn, snarare tvärtom då man oftast får mindre slir och bättre fäste gentemot skivorna.
( men även här finns det givetvis extremfall åt andra hållet )





.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
TRA variatorer har säkert annan vinkel på skivorna och kanske kräver en rem som anpassad för högre remtryck. Det finns säkerligen en mängd andra faktorer som påverkar remslitage och verkningsgrad så en jämförelse av remslitage mellan TRA och övriga konstruktioner baserat enbart på remtryck är nog ganska vågat.

När primärvariatorn "drar" i remmen skapas en högre spänning i remmen på ovansidan än undersidan av variatorn. Allt eftersom remmen roterar runt primären kommer spänningen i remmen att avlastas för att sedan öka i sekundärvariatorn. Denna av och pålastning som sker varje varv kommer kräva att remmen "kryper" mot skivorna och skapar friktion, förluster och värme. Både remspänning och friktion blir därför högre med ett högre remtryck. Förluster i variatorn skapas också när remmen böjs runt variatorerna och när centrifugalkraften ökar remspänningen.

Variatorkittillverkarna kanske kostar på sig sämre verkningsgrad för att få snabbare backshift. Bara en gissning...

Självklart håller jag med om att ha så lågt remtryck att remmen slirar inte är speciellt bra.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Precis då jag köpte skotern så märkte jag att de slirade då det gick tungt på fullgas i lägre hastigheter.
Hade då isär sekunädären och smörjde och donade samt drevade ner den 2 kugg.
Sen dess har jag inte kännt/hört nått slir.
då remmen for för mig nu så klättrade jag som skrivet i berg, men det gick inte jättetungt direkt.
Farsans femnia bränner remmarna på ca 10 mil, på min höll den 50 mil.
Hans är mer spruckna än mina, för mina trådar sig mest..
Kan tillägga att jag har ett väldigt snällt ingrepp vid ca 3500 rpm, men den orkar igång och den känns inte slira.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
har samma problem själv, båda variatorerna och remmen blir skållheta efter en stunds körning (det behöver inte vara länge, ca 10-15 min). Har bytt 3 remmar nu på 200 mil, senaste remmen höll i 40 mil. Den trådar alltid upp sig, har den börjat tråda sig lite så är det kört. Originalremmen som bombardier säljer trådar upp sig jävligt fort men blir inte smal så fort. Piratremmen dayco extreme blir smal väldigt fort men trådar inte upp sig iaf, sen har den inte samma backshift och "gassvar". Så jag undrar ifall det är remmarna som är dåliga?
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
kolla hur variatorerna linjerar med varann. om dom inte är i en rak linje så kommer remmarna att nötas betydligt fortare. sen e det ju så att en billig piratrem e billigare på grund av att den är gjord av en anklare gummiblandning och håller därmed inte lika länge. se är det också viktigt HUR man kör in en ny rem. lungt och fint med jämn gas utan häftiga gaspådrag i minst 10 mil så håller remmen avsevärt längre. har alltid gjort detta med påföljd att remmarna hållt ca 500 mil
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
köper nu orginal skidoo rem , men har dom nån extrem rem o köpa ? typ hårdare elerl nått ?
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
sen e det ju så att en billig piratrem e billigare på grund av att den är gjord av en anklare gummiblandning och håller därmed inte lika länge.
???????????
Eller så kan det även ha att göra med att det oftast blir en mellanhand mindre som ska ha sin del av kakan.
Då "piratremstillverkarna"(Dayco/Carlisle, Gates, Mitsuboshi) även tillverkar dom flesta orginalremmarna åt skotertillverkarna.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Nån som har provat någon piratrem som håller? Har tänkt ut och köra till helgen så jag måste handla en ny innan dess?
Jag har inte provat den där för 1300:-, säljaren sa att jag inte behövde den..
Vad ska man ha för rem?