Bygga förlängt avgasrör, tips?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej! Tänker bygga förlängt avgasrör tll min SkiDoo Grand touring med 470-motor (95:a).
Systemen man kan köpa verkar ha 4-kantrör. Jag tänkte använda runt rör, sånt man kan köpa på Mekonomen till bilar.

Vilken dimension bör jag använda för att inte mottrycket ska bli för högt i motorn? Kommer jag att behöva bestycka om? Synpunkter o tips mottages tacksamt! :) :)
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Ett runt rör transporterar avgaserna lättare än ett fyrkant-rör, vilket
betyder att det runda röret kan ha en mindre invändig volym än det fyrkantiga.

Jag vet ej hur mycket du kan gå ner i dimension men har du minst lika volym på det
runda som det fyrkantiga är du garanterat säker på att du ej får för högt mottryck.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Byggde mitt av fyrkantrör. det blev smidigare under fotsteget. Fortsatte sen
med en Metallslang för elkabel (50 mm) mellan skoter och kälke.Den drog jag
en 50mm brandslang utanpå (tål värme) sedan 50 mm pansarrör under kälken.(runt rör). Fungerade fint i många år.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Stena metall säljer rör och mer därtill, gå in på länken nedan, där har du stenas prislista i pdf med vikt per meter och allt.

Fö kvadratiska rör går du in på "konstruktionsrör", men du har ju fyrkantsrör i alu oxså, det går ju att göra "muffar" i vanlig plåt och popnita i aluröret vid skarvar och övergångar till flexislangar mellan skoter o pulka osv ;)


www.stenametall.com
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Skulle vara fint om du kunde lägga upp en bild sen.
Här ser vi ofta en äldre man på en widetrack som han byggt om, avgasröret slutar efter Nila pulkan. små imponerande, låter även hyffsat.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Man kanske skulle avsluta med dubbla rostfria utblås... :rolleyes:

Vilken färg rekommenderas? Har dålig erfarenhet av mackarnas "värmetåliga" färg.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Sv: Nu färdigt!

Färdig!
Jag vill gärna lägga upp bilder, hur gör jag?
Ska bara vara och skriva
så ska den dyka upp



Nu syns inte de där då bilden inte finns


Vissa hoster fungerar inte att länka till, tex bilddagboken då de byter adress till bilderna lite titt som tätt eller något liknande, andra verkar ha någon spärr så att det inte fungerar att visa på andra sidor.
Testa använd någon bildhost typ pixbox, tinypic, bayimg, imageshack eller liknande... När du laddar upp där så får du en länk till bilden
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Här kommer bilder!

Följande material gick åt till skoter & pulka:
- 4 meter 2-tumsrör (Mekonomen).
- 1 st 45-graders böj (som kapades/svetsades till rätt vinkel).
- 5 st slangklammer (3 med U-form, 2 runda).
- 1 st slangstump 30 cm (avgasslang, från Rubber Company) för anslutning mellan skoter & pulka.
- 4 st M8*50 bultar.
- 4 st M8 muttrar.
- 4 st kränghämmarbussningar från gammal BMW. :) Sågas på mitten, ena halvan under, ena halvan ovanför fotsteget.
- 8 st 8 mm rostfria båtbrickor (för upphängningen av avgasröret under fotsteget).
- 1/2 liter Eastwood grenrörsfärg.
- Blästring, svetsning.





 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har nu varit ute och kört några svängar. Kan säga att jag (hittills) är grymt nöjd. Ljudnivån på förarplats är klart lägre och framförallt - man slipper lukta tvåtakts-rök! :beer:
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
hmm måste skicka iväg min kälke på blästring å lack för att sedan se hur man får göra, min rör spotar jui rakt ut i ansiktet på dom som åker i kälken, tror inte de räcker med böj som dom säljer
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
PERKELE! Sten dödade avgasröret.

Jaha, nu har jag inte förlängt avgassystem längre!
Det hakade fast i en sten på leden, så hela ekipaget fastnade. Böjen längst fram trycktes ihop och hela avgassystemet flyttades bakåt.
Så det var bara fram med vinkelslipen och kapa bort eländet.
Jag hade på känn att det skulle hända, markfrigången längst fram vid böjen blev så pass dålig att det tog i ganska ofta.

Slutsats: förlängt avgasrör är jättebra, MEN man måste bygga det så platt som möjligt längst fram!

En lärdom som kostade mig tusen spänn.... :(
 

zingo_112

Välkänd medlem
15 feb 2007
100
0
6
stöde
hur funkade det med avgasslangen som du köpte den den räkades inte av ska nämligen bygga ett sånt sytem jag med
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Stena har rektangulara rör från tex dim 50x30x2,5 som väger 2,89 kg/m (kostar dags datum 15,95 kr/kg) eller svetsade precisionsstålrör i tex dim 50x20s2,0 som väger 2,07 kg/m (kostar i dags datum 25,20 kr/kg), och även rektangulära alu rör i dim 40x20x2,0 som väger 0,61 kg/m ( kostar nu 76 kr/kg) , tyvär är det ju inte de billigaste alternativen, men nån lär ju ha sagt, smakar det så kostar det.

Flexibel slang finns ju nu även på biltema och ska tydligen vara av rätt hyfsad kvalla oxså : http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1154&iItemId=88169

Annars finns ju alternativet att bocka rektangulära rör av plåt eller aluplåt själv och svetsa eller popnita ihop dom, det kan vara ett jädra jobb, men kan ju även ändå vara värt besväret i slutändan.

Länk till finns stena högre upp i inläggen
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Den flexibla metallslangen mellan skotern och pulkan fungerade hur bra som helst. Som förbindelse mellan dem använder man en universal kylarslang från macken. De är ca 30 cm långa och innerdiameter ca 50 mm. De klarar värmen, det blir faktiskt inte särskilt varmt där bak.

Jag kan varmt rekommendera ett sånt här system, man slipper ju lukta avgaser när man sitter på skotern också. Men som sagt, bygg det så platt som möjligt längst fram, för annars kommer böjen att ta i hela tiden.
 

zingo_112

Välkänd medlem
15 feb 2007
100
0
6
stöde
biltemas slang har jag provat förut och har inte nå bra erfarenhet av den men tack endå


jo jag använder rektangulära rör och allt är klart det är bra skarven mellan skoter och pulkan som jag funderar hur man ska lösa utan att köpaen slang från bk då så jag tänkte på en sån slang jag med
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Eller så åker du på en butik som säljer slang (t ex Specma) och köper 1,5 meter avgasslang. Den är värmetålig, hållbar och mycket flexibel. Ok den kostar 400 kr/meter, men du slipper åka med BT-metallslang, du drar gummislangen direkt ner till avgasröret under pulkan.
OBS när du ska mäta hur lång slang du behöver, tänk även på att slangen ska räcka till när du svänger vänster.