Rengöringsmedel för förgasare

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Skall plocka isär förgasarna och rengöra dom. Åkte iväg på Laitis i den stad där jag bor för att se om dom hade nått. Men icke sa nicke. Dom såg bara förvånade ut. Efter en stunds jiddrande kläckte nån iden om att ta diesel.

Vet inte om jag har lust att slabba på med diesel. Funkar säkert jätte bra men finns det nått annat man kan ta?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
absolut inte citronsyra :eek: då framkallar man en oxidation ,

Använd Aceton eller Thinner dessa vätskor rengör mycket bra och tar även bort oxider o annan ingrodd smuts,ta bort delar som kan skadas tex gummi ,plast
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
AHHHAHAHAA Rengöra med bensin, det räcker med att blåsa rent, Vatten och citronsyra...WTF!

Edit: Kom igen, seriöst alltså...
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Diesel är faktiskt bland det lämpligaste och effektivaste du kan använda för den typen av rengörning och dessutom billigt, jag använder alltid diesel då jag rengör motordelar överhuvudtaget, det löser smuts o beläggningar suveränt.
Dessutom så gör det ju inget om det är kvar nån droppe diesel i gasaren, toppen, blocket, vad man nu rengör, men vatten kvar i gasaren eller andra ställen i en motorn låter inte som nån bra ide.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Själv skulle jag använda tryckluft/bensin bad.
Fungerar alltid.
Jaså..
Så du menar på allvar att bensinen löser beläggningarna inuti gasarna ?

Hmmm...
Borde ju rimligtvis aldrig bli beläggningar i en förgasare då det strömmar bensin genom dom.
Var är logiken?

Det får bli diesel i alla fall då.
 
Senast redigerad av en moderator:

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Hmmm Borde ju rimligtvis aldrig bli beläggningar i en förgasare då det strömmar bensin genom dom. Var är logiken?
Alldeles riktigt, det blir ju aldrig beläggningar i förgasarna när det strömmar bensin genom dom, har då aldrig hänt för mig iaf... Att det däremot kan bli avlagringar i förgasarna för att motorn står oanvänd länge så de ädlare ämnena i bensinen dunstar bort är ju en annan femma...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
beläggningarna blir pga bla tillsatser i bensinen natrium, kalium som erätter blyet, detta är typ salter men även vatten .
det är de vita beläggningarna som man brukar kunna se i munstycken o botten på flotörhuset

Bäst är aceton eller thinner, t dojja lämnar belägningar och löser inte salter eller oxider diesel vet jag ej har aldrig provat, men tror inte det är bättre än ovan nämda vätskor

all aluminium har oxider i ýtskiktet just därför att det är aluminium det skiktet bryts ner om man använder tex citronsyra ,ytan blir lite blankare en stund sedan blir den oftast gråare ,därför att oxiden återbildas i kontakt med syre

vil ni bli av med allt alu så ta då en syra eller bas då förvandlas gasarn till oxid (grå sörja):rolleyes:
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Tag vanlig avfettning skölj gärna med tvålvatten (sen med rent vatten) blås rent.
Bensin funkar bra men inte bra för händerna.

Hmm... Citronsyra svara inte om ni inte kan eller vet !!!!

Mvh / Bola.
 
Senast redigerad av en moderator:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Varnolen eller Nysolvin och mycket tryckluft.

Men alla dessa medel är i grund och botten samma sak, så länge en gammal diesel-Mercedes startar på det så funkar det. ;)