Ok med glappande primär på ZR600?

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall
Jag har en ZR600-98 som en kille kollade lite på, han sa att primären skulle glappa lite när man vicka på den fram & tillbaka, är det sant ? Isf hur mkt ?! han sa också att min rem stack upp för mkt övanför kanten i skåran, hur mkt ska den vara framme över kanten ?

Tack på förhand !
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Primären

Primären ska absolut inte glappa den ska sitta som gjuten däremot ska sekundären glappa lite grann men inte mkt.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Sv: Primären

Ut o in ska den väll gå röra lite gran.. Men glappa i sidled vet jag inte...
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Primären

den ska glappa ungefär 2-3mm Max alltså ut och in sidledes ska det sitta åt. Glappar den åt sidleden kan det vara så att din kil till variatorn börja vara slut.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Primären

Troligare att det är någon av bussningarna som är slut. Kilen har jag svårt att se hur den kan nötas ut?
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Sv: Primären

Oftast så går alla sekundärer att sjustera med en skruv på framsidan.. skruva in den och skivorna åker ifrån varan = remmen åkerlängre ner..... Eller så får du shimsa inuti och få samma resultat då....
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
man ska ha remmen så långt upp på sekundären man kan, så man inte tappar utväxling.

vissa sekundär variatorer är flytande på mellan axeln, så den ska stå rakt i förhållande till primär variatorn, men vet inte vilka modeller det finns på..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Sekundären

Hur får jag remmen att sjunka ner längre mellan skivorna då? tkr den sticker upp alldeles för mkt nu, kanske ca 5 mm.
När skotern står på tomgång ska den inte "dra iväg"
När du lyfter upp skotern bak så ska mattan snurra runt lite försiktigt.
Om du stoppar in foten i mattan ska du kunna stoppa den (Lätt och utan att det gör riktigt ont).

Stämmer dessa 3 så ligger remmen bra. Om mattan inte rör sig när du lyfter upp den så ligger den för lågt och om den drar iväg så ligger den för högt.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Du justerar hur remmel ligger genom att ta bort eller sätta dit shims i sekundären. tjockare = remmen högre upp. Om remmen är extremt högt upp utan att vara spännd så kan det vara så att du har fel rem eller fel cc mått mellan variatrorena.
 

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall
Du justerar hur remmel ligger genom att ta bort eller sätta dit shims i sekundären. tjockare = remmen högre upp. Om remmen är extremt högt upp utan att vara spännd så kan det vara så att du har fel rem eller fel cc mått mellan variatrorena.

Vad är schims? och vart sätter man det?
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Nja, inga brickor på dom tre bultarna... Utan man måste dela variatorn för o schimsa om den.. Schimsen sitter mellan skivorna!!! Men om skotern inte drar på tomgång så ser ja ingen anledning o schimsa om den!!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Nja, inga brickor på dom tre bultarna... Utan man måste dela variatorn för o schimsa om den.. Schimsen sitter mellan skivorna!!! Men om skotern inte drar på tomgång så ser ja ingen anledning o schimsa om den!!
Gjorde då jag? :stupid: Satt 2st brickor på varje skruv & vops åkte remmen upp.
tvärtom då man skruvade in dom längre så åkte dom isär. Nu var detta en rev iofs.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Gjorde då jag? :stupid: Satt 2st brickor på varje skruv & vops åkte remmen upp.
tvärtom då man skruvade in dom längre så åkte dom isär. Nu var detta en rev iofs.
Jopp, men d här var väl en zr 600 o på dom sitter chimsen mellan skivorna, gjorde då det på min zrt -99 o på min mc -02:a o sku tro att det samma på zr:en... Vet att på många andra modeller/märken Kan du sjustera utan att riva variatorn..... :D Bökigt system men så ä d...
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jopp, men d här var väl en zr 600 o på dom sitter chimsen mellan skivorna, gjorde då det på min zrt -99 o på min mc -02:a o sku tro att det samma på zr:en... Vet att på många andra modeller/märken Kan du sjustera utan att riva variatorn..... :D Bökigt system men så ä d...
Okej! my bad