Korta av Kedja

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Hallå vet någon hur man kortar av en kedja. Måste man har några speciella verktyg eller nåt sånt
//Virre
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
det skulle ju underlätta om du har ett sånt dära länkverktyg som trycker ut pinnen som går genom länkarna och sen köpa en sån där öppningsbar.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Hallå vet någon hur man kortar av en kedja. Måste man har några speciella verktyg eller nåt sånt
//Virre
Bara att ta ett drivdorn och slå ut stiftet...sedan ta man bort länk...därefter i med sitftet och plattar till skallen så den sitter. Har själv gjort det på min. Tar max 10min.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
BUMP!

funkar detta på en pro x 800 -03? fick höra att det bara går på äldre kedjor idag :s dock vet jag inte hur pålitlig källa det var ;) ska dreva ner till 22 på lilla
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
hittade en gammal kedja från min fd skoter (mxz -01) som hade samma antal länkar o undrar om det är samma slags kedja på en skidoo och polaris? isf har jag en extra jag kan träna på ifall nåt går fel :p
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
vafan prata med mulle idag på m perfromance.. och han sa att det inte går att korta kedjan.. för jag skulle slänga på ett 23 drev men kedjan vart för lång. Va det försäljnings snack eller håller det verkligen att knacka bort en länk och sedan knacka ihop den igen?
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
dom jag pratat med säger att det inte är att rekomendera. Att man ska veta vad man håller på med o.s.v. Men funkar borde det vell göra. Men inte kul om det går sönder!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har kört med min 2säsonger efter jag kortade kedjan, utan som helst problem! Så nog vill de sälja en ny kedja till dej alltid och därför förkasta billigare metoder!
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Har kört med min 2säsonger efter jag kortade kedjan, utan som helst problem! Så nog vill de sälja en ny kedja till dej alltid och därför förkasta billigare metoder!
Ja då borde det väl funka.. Men som sagt inte kul om det går sönder.. Då kan man juh få lov att skaffa nytt kedjehus också. Synd att jag inte visste det då.. Köpte ett 24kugg istället. Hade vela haft 23 eller 22.