Nålventilsfunktion?

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Vad exakt har nålventilerna i förgasarna för uppgift?
Fattat som att de bara skall stänga av bensinen då det är tillräckligt mkt i gasarna..

Har på min böjt om flottören på ena gasaren så att nålen stänger tidigare
då den surade ner förr.. Finns det nån fara med att göra så?

Vill inte att den skall skära det första den gör i vinter..

Vad säger ni??
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Nål ventilerna har som uppgift och täta så det inte flödar över i gasarna precis som du säger, hålla rätt nivå i kopparna.

Om den surar ner är det nog att nålventilerna inte håller tätt.. men det ska inte ha nån betydelse om du har igång motorn..
surar den ner sig medans du har igång motorn? eller när den står ett tag och sen ska dra igång den igen?
 

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Nej den surade hela tiden, stängde inte riktigt..
Det påverkar alltså inget med hur mkt bränsle motorn får då,
utan bara in till koppen.. ?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
har den gått bra tidigare? flödar den över från förgasarna genom överflödnings kanlerna ?

det är mest bestyckningen som styr hur mkt soppa den får, som sagt dom dära flyt kulorna (? vad dom nu heter) gör så det blir rätt mängd soppa i kopparna, kan inte tänka mig att det är nått sånt som spökar..

du har startat den nu nyligt antar jag, då går den för fett nu när det är varmare ute.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Gick den bra förut och går bättre nu ska du absolut böja tillbaks flottören samt införskaffa en ny nålventil
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
om den inte surar ner sig när den står stilla stående tycker jag inte att du ska köpa nå nya nålventiler, för då är dom vara fullt fungerande..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Om den flödar eller inte när den står still kan t.ex. bero på hur mkt soppa man har i tanken, markens lutning m.m. Det går iofs att kolla ventilerna genom att blåsa i soppaslangen till gasaren och täppa igen med flottören, då ska det vara helt tätt. Läker det lite luft är ventilen väck.

Att hålla på att mixtra med att böja om flottören på en så pass ny standardmaskin bör inte behövas enligt min mening.
 

MarreX

Aktiv medlem
21 apr 2007
87
0
6
Rossön
Den stängde inte helt då man blåste i slangen. böjde därför upp läppen som trycker upp nålventilen lite så att den nu stänger då man blåser i slangen.
Anl att det inte gick att beställa enbart nålventil utan endast en hel sats som kostade nästan 2000kr.. Varför den inte stängde mm e inte intressant, utan endast om det kan få några konsekvenser vad gäller soppamängd motor får mm..
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
böj tillbaka läppen och repa dina gammla nålventiler som du har. man behöver bara fara och köpa slip pasta (FIN).
nål ventilen är i två delar, en konsik spetsig sak, och den andra delen är då konsik och hål igenom..
du tar isär och sätter slip pasta på den spetsiga delen och sen sätter du in i andra delen och snurrar runt för hand tills det har blivit tätt.. du testar slang sug metoden ifall den är tät, men de förstod du nog =)

Det kan bara flöda en viss mängd soppa genom munstyckerna så inte har det nån betydelse hur man böjer den dära armen. det är om munstyckerna inte når ner till soppan o börjar suga luft, men vet inte ifall det är så stor risk för att nått sånt ska inträffa. men men inge bra med slitna nålventiler så repa dom eller köp nya tycker jag..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag böjde till mina och de har fungerat i 200+ mil ...

Min skoter är iofs äldre men konstruktionen ska väl vara samma?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Klart det fungerar, men det är väl inte att rekommendera då det är svårt att få det exakt. Hade det varit en Ski-Doo Elan från -73 hade det väl spelat mindre roll, men en nyare REV? Njae.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men nålventilen och flotörerna är ju inget petigt .... Ska väl inte spela någon roll så länge den sluter tätt och man inte måste böja den helt off.

Dessutom påverkar ju hög och lågfartsmunstyckena hur mkt soppa den får. Nålventilen ser ju bara till att den inte flödar.

Om jag inte fått det hela om bakfoten förstås?!
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
om inte nivån är för låg de vill säga, men vet inte ifall det är möjligt riktigt. nog funkar det säkert och bryta till läppen så den sluter tätt men jag föredrar då och ordna så nålventilen sluter tätt istället.


nope helt rätt det du säger. =p
 
Last edited:

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
man ska ju inte skapa ett nytt fel för att kring gå det första,väldigt vanligt i förgasar sammanhang ..att böjja bläcket på flotören för att kompensera en lite otät ventil leder oftast till låg flotörnivå vilket kan leda till att motorn går för magert ,ja resten vet ni ju alla
 

Mr Polaris

Medlem
2 aug 2007
22
0
1
Sundsvall
Flottörnivån har visst en betydelse även om det inte märks med mindre justeringar.

Flottörnivån påverkar venturiverkan i förgasarna som gör att motorn kan antingen gå för tunt om nivån är för låg då tillflödet i flottörhuset inte räcker för den tillfälliga aktuella förbrukningen.
Är nivån å andra sidan för hög så påverkas dim-bildningen negativt då hastigheten på bränslet blir för låg från flottörhuset.

Rekommendationen är samma från mig som många andra...

åtgärda inte sympomen - lös orsaken istället.