Främre boggihjul

nord_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
240
0
16
Nordingrå sverige
Hej!! ja fundera på om man kan ta bort de främre boggihjulen utan att man bränner slides?? spelar de nån roll om de sitter orginal eller är eftermonterat??
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Beroende på vad för maskin det här, helt klart.
Ta lös slidesen och kolla om det är mer nött på den biten som hjulen lastar av slidesen på.
Om det är det så lämnar du dem kvar.
Om det är som det ex. är på gamla F-serien, att det knappt finns något slides-slitage att prata om så kan man plocka några hjul.

Men VARFÖR ska du ta bort dem?
De främre (nästan alla tom) boggiehjulen är bra att ha...
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
Jag hade bort mina en gång, slutade med att jag blev stannandes på älven och fick "stampa matta" och fick slutkörda slides.
Jag tycker iallafall man ska ha kvar dom, tar man bort dom för viktbesparing kan man lika gärna skita före skoterturen, borde ge samma effekt
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Att ta bort främre boggie hjulen gör man för att inte knäcka boggieskenorna vid extrem körning ( hopp, cross mm.) Att ta bort hjulen vid mer normal körning innebär att slidsen kommer at nötas upp mycket fort, hur fort beror på vilken före det är. Även om slidsen inte kostar någon förmögenhet så borde det vara rätt opraktiskt att byta slides mer eller mindre varje vecka.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Jag tycker iallafall man ska ha kvar dom, tar man bort dom för viktbesparing kan man lika gärna skita före skoterturen, borde ge samma effekt[/quote]

haha de va bra sakt:D
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jag tycker iallafall man ska ha kvar dom, tar man bort dom för viktbesparing kan man lika gärna skita före skoterturen, borde ge samma effekt



Jamen det är ju det jag säger, man tar inte bort främre boogiehjulen för att spara vikt utan för att inte hoppa av boggieskenorna.

Att skita innan skoterturen har helt andra fördelar än viktbesparing :D
 
Last edited:

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
ta och kör me boggie hjulen på du dom sitter nog där av en anledning så.

Dom sitter inte där på en crossmaskin från fabrik! Ska du åka på led med en sån får allt skruva dit dom själv dvs. dom är borttagna av en anledning.