fläktskoter med vattenkyld motor?

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
tjena allihopa , tänkte höra med er om det skulle vara mycket jobb att fixa ner en vatten kyld motor i en fläktkyld skoter. borde väll finnas någon hära som har gjort det skulle vara kul å veta hur mycket man skulle behöva lägga ner .pengar och tid:) tror ni det skulle vara ett lönsamt arbete att köpa en nyare skoter typ en mxz, summit eller enduro eller nå liknande (fläkt) å köpa någon 600 vattenkyld motor å prässa ner :) . om det hadde fungerat hadde det blivit ett roligt projekt. är det någon skillnad på dämpningen eller chassit i en fläkt?
..hoppas att jag skrev i rätt forum.. :rolleyes:
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Sv: fläkt skoter vatten motor

de beror på vad du har för maskin nu? e de nån lite äldre maskin så kan de va ett roligt projekt att hålla på me men annars så hade ja själv funderat på att byta till en vätskekyld skoter istället. för de lär nog kosta en slant att fixa till de.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
oftast är de fläktkylda modellerna enklare utrustade med billigare stötdämpare, ev. mindre förstärkningar i chassie o, framvagn etc. och modernare 6-7-800-snurror är inte billiga att köpa komplett! jag tror det blir betydligt billigare att köpa den 600 du vill ha direkt, men har du redan en fläktkyld maskin och vill ha dej en del jobb så visst går det! försök isåfall få köpa en motor komplett med kylare, slangar expansionskärl å allt, så vet du direkt att kylsystemet är rätt dimensionerat iaf...
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
jag bytte motor i min indy i sommar från 340 fläkt till 650 vatten
det var lite jobb men 2 helger sen var det ju klart
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Beror vad du hittar..

Du kan ju hitta vattenkylda motorer för 3-4000kr på blocket..
Men sen måste du ju ha kylsystem till de oxå.. Å ny el, osv..

Men med tur kan det nog gå under 10000kr om du tar en motor från mitten av 90-talet!

//Rasmus
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Beror vad du hittar..

Du kan ju hitta vattenkylda motorer för 3-4000kr på blocket..
Men sen måste du ju ha kylsystem till de oxå.. Å ny el, osv..

Men med tur kan det nog gå under 10000kr om du tar en motor från mitten av 90-talet!

Funderar själv på sätta i en sno-pro 440 motor i min Br 250tf.. Då jag har kylsytem, el o allt annat!

//Rasmus
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
okej , tack för råden, lät ganska jobbigt å fixa allt :p blir nog en komplett skoter iaf :p . hehe yamaha nisse hujja vad den dära br.en kommer gå ^^