Skotrar med Rotax 494 (ej Rave)?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Hej på er, jag har en Rotax 494 utan Rave som jag inte vet ursprunget på, tänkte att ni kanske kunde uppdatera mig om i vilka maskiner de har suttit? Förre ägaren hävdade att det var en -96a.
Ledtrådar: Toppen är gul, den har dubbla förgasare, luftburken är exakt likadan som i min Lynx GLS -93, på CDI-boxen står det Denso.

Tacksam för hjälp!

Kanske någon som kniper det direkt på det där med luftburken? Å andra sidan BEHÖVER den ju inte vara orginal även om jag vill tro det.
 

formulla78

Medlem
23 okt 2007
20
0
1
finland/vasa
jag har en rotax 494 utan rave i min formulla 500 sls årsmodell 96 och den har också gul topp:rolleyes: Men vad e det för skillnad på en 494 med rave då? är det mera hästkrafer... och hur mycket i så fall:confused:
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
ok dom flesta verkar alltså ha gul topp :) du som har den i ski-doon...har du choke också eller enbart primer?
har sett bilder på en Lynx Ultra och den verkar även ha samma luftburk som jag...samt både choke o. primer...kanske från en sådan då? kanske går att jämföra variatorbestyckning? tror inte den är bytt, stämmer dåligt om sekundären i ÉlTigren :)
Vad jag förstått så 494 = 75-80 (78) hästar och 494 RAVE = ca 90hk...
 

formulla78

Medlem
23 okt 2007
20
0
1
finland/vasa
Jag har nog enbart primer! Jag vet att lynx enduro 494 / 97 har samma motor men med rave och våra skotrar går lika bra... i fart och drag....så jag tycker att med en så stor skillnad på hk skulle jag ha lämnat efter:rolleyes: