Varvräknare från bil på skotern?

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Hej

Min kompis har en Et 340 och han har en fråga.. :)


Går det att ta en varvräknare från bil och koppla på tändspolen?
Om det går, stämmer varvtalen då?

Tacksam för svar..

Mvh Marcus
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Sv: Varvräknare?

Jag tror det blir fel då bilen i fråga mest troligt är en fyrtaktare men jag ändrade topicen lite så vi kanske lockar hit någon verkligt sakkunnig!
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Varvräknaren kommer att fungera på skotern, men visa fel då det troligaste är att det kommer ifrån en 4cyllindrig bil
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jo, det var nästan det jag kunde tänka mig! :wink:

Finns det någon billig mätare att få tag på ? :)
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
hmm... en 4cylindrig bilräknare kan funka och visa RÄTT! då den motorn tänder hälften av gångerna som en 2-taktare vilket innebär att den borde tända som en 2cyl 2-taktare.... en ren hypotes bara.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jo, iofs! :p

Men nu var det så att vi hade nog en från en gammal bil som ska skrotas! ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det finns dock ett 'men'. Beror lite på hur varvärknaren är konstruerad, dvs hur man kopplar in den och hur skotermotorn är.

På vissa skotrar så tänder tändstiften på bägge cylindrarna hela tiden, dvs på en 2cyl så blir det både vid nedre och övre dödpunkt.

Så om räknaren kopplas in högspänningen så kommer den då få dubbelt så många tändpulser jämfört med en bil på högspänningen.

Om den däremot kopplas in på brytaren (om det nu är en sån varvräknare) så kommer den istället få korrekt antal tändpulser jämfört med en skoter som tänder 'dubbelt'

Bara å testa, du ser ganska fort om den visar fel.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
en bilvarvräknare räknar varven vanligen med en s.k hallgivare på svänghjulet
enskotervarvräknare mäter växelström som skapas av lysspolen d.v.s den mäter hertz så att i bästa fall hämder det ingenting och i sämsta fall binner lysspolen/tändspolen upp.Givetvis finns det undantag tex gamla pantera med vajervarvräknare och dyl
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
en bilvarvräknare räknar varven vanligen med en s.k hallgivare på svänghjulet
enskotervarvräknare mäter växelström som skapas av lysspolen d.v.s den mäter hertz så att i bästa fall hämder det ingenting och i sämsta fall binner lysspolen/tändspolen upp.Givetvis finns det undantag tex gamla pantera med vajervarvräknare och dyl
en bilvarvräknare räknar ofta tändpulser(iaf äldre), det borde gå att ta tändpulserna på skoterspolen likaså? eller?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ibland så tar de dessutom tändpulser från ett av tändstiften och ibland så sitter de vid tändspolen. en skillnad på 1 tändpuls varannat varv till 2 tändpulser per varv (för en 4Cyl).