Tempvarningslampa i varvmätare, endast lampa eller givare?

R

Robin

Är det någon som har koll på om det endast sitter en varningslampa eller om hela givaren sitter i varvmätarens hus?

Detta ang en polaris edge mätare men gissar på att det är rätt generellt för alla.

Har ingen tempgivare på min topp på IQ440 motorn, dock avgastempgivare på pipan som jag hade tänkt koppla in till varningslampan i varvmätaren.

Vill bara få de bekräftat om det är någon som vet om det endast är en lampa där i eller om givaren befinner sig där i eller om det är någon omvandlare man hittar däri? så jag slipper öppna å kika själv.

Har även för mig att givare sitter på toppen på edge.

mvh/Robin
 
R

Robin

Jasså så det är de som sitter där..

Varför skulle de vara de? beror ju helt och hållet på om det sitter nån omvandlare där i men är det endast en lampa så ser jag inga problem i det hela?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Jasså så det är de som sitter där..

Varför skulle de vara de? beror ju helt och hållet på om det sitter nån omvandlare där i men är det endast en lampa så ser jag inga problem i det hela?
vad bra ,koppla då in avgastempgivaren och berätta gärna hur du fick det att fungera med en varningslampa avsedd för kylvätske temp,det blir intressant
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
är det inte så att vattentempgivaren är en sån som "jordar" vid en viss temp och då lyser lampan, jag vet inte riktigt hur det funkar med en avgastemp men den borde väl vara antingen sk. "kvicksilverkabel" eller nån form av bimetall som ger utslag i mätaren? nu spånar jag bara.. :)
 
R

Robin

Ledningen som går mellan borde vara en sk. Kompensationsledning, dock osäker på om det behövs vid så korta avstånd.

Hur som helst så har jag tänkt vidare lite och det bör ju även finnas en referenspunkt gämfört med givaren på pipan för att kunna räkna på hur som tempskillnaden är, om den är för hög eller inte.

Samt en a/d (analog/digital) omvanldlare, som bör vara monterat i varvmätaren på i detta fall en IQ, eftersom dom inte har samma varvmätare som en edge är det väl mest troligt så.

Så det blir helt enkelt bara att ta bort avgastempgivaren och plugga igen hålet.

Dock till min stora glädje hittade jag en givare på toppen, den jäkeln satt och lurades på undersidan:eek:, denna går kopplad till CDI, men sen då?
Hur är det på edgen? går den kopplad till varvmätaren varningslampa den också?

Eller kan det vara så att den bara går till cdi där den sedan vid överhettning stryper tändningen?
Eller är det den som mäter temp på kylarvattnet? (eftersom den mynnar ut i kylarvätsans kanaler i topp/cylinder)

Tacksam för svar!
 
Last edited:

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Har kollat på kopplingschemat till min SXR där går givaren först in till CDI'n och sedan går en tråd till varningslampan därifrån.

Det verkar ju troligt att det är likadant på din skoter att det är inte givaren som ger direkt signal till lampan utan den går via CDI'n den också.
 
R

Robin

Lusläst IQn elshcema nu, båda givarna går in i cdin sedan sammansat vidare upp till varningslampa.

Så de bör inte vara några problem att bara koppla in.

Dvs det sitter bara en lampa i varvmätarhuset, inget annat svammel.