Dail-a-jet eller Holtzman ATCC?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

Kör nu en sno pro 440 -04. och med detta kommer innebära en heldel munstycks byten, och för att slippa detta tänkte jag höra om Dail-a-jet eller Holtzman kunde vara något?

Kommer köra från 0'C till -25'C sen från 600Möh till 1400möh!
Sen på Våren blir det väl varmare..

Har någon nån erfarenhet av dessa?
Själv föredrar jag att köpa Dail-a-jet, mest för priset är c:a 1000kr billigare än Holtzman + att holtzman måte jag köpa från USA!

Skriv ner FÖR OCH NACKDELAR med bägge..
Gärna om ni andra erfarenheter!

//Rasmus
 
Last edited:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Är också intresserad av lite fakta om detta då jag funderar på en SnoPro jag med!
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Jag har köpt Dial-A-Jet till MM:en, pga att jag ska köra pipat denna vinter, har inte hunnit montera dom ännu.

Dom nackdelar jag har hört med holtzman är att de är knepigare att installera och att de är vakumstyrt (?) och att de krånglar och läker ibland.

DAJ är ju bara å bestycka skotern 2-3 munstycken snålare ifrån det att skotern går bra, bara å borra hål i förgasaren å gänga så den kan sitta mellan luftburken och förgasaren, sen borrar du hål i flottörhuset och monterar en nippel dit.

Så har du 5 lägen på DAJ du kan justera det på oxå. Skotern ska få optimal bränsle blandning hela tiden, enligt dom iaf. Det funkar oxå bra till trimmade motorer.
 
R

Robin

Dock är väl fördelen med holtzman att den har ett betydligt större inställningsområde än daj?

Funderar lite jag också på samma sak då de i vinter kommer bli en del pendlande mellan tex Riksgränsen och Kiruna osv.
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Det har du nog rätt i, DAJ funkar bäst på full gas.

Måste läsa på lite om holtzman.

Så ATCC ger rätt bränsle blandning över hela registret ?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Atacc skall fixa 'normala' temperaturvariationer och altitudvariationer på upp till 3000 m
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Lite mkt OT här nu va.. :O

Jag vet mer eller mindre hur bägge systemen fungerar!
DAJ kostar c:a 1400kr + lite extra saker så c:a 1800kr inkl frakt!
Holtzman går på c:a 3000kr inkl frakt moms o tull!

Det jag behöver är veta mera erfarenheter om systmen!

Har snackat med dom på KNracing, å de säger ju självklart att DAJ är bättre! Men löser DAJ problemet med att slippa munstyckensbyte? Då jag aldrig skulle orka o hålla koll på de.. Men som sagt, DAJ har ju 5st lägen (vad gör varjeläge osv..)

Någon här borde ha svar? Camata kanske?

//Rasmus
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Annars så får du med en broschys i paketet när du beställer, i den står de mesta du behöver veta.

Har sökt runt på snowest.com oxå, de jag har fått fram är att de är nästan ett måste att ha en avgastemp mätare så man vet att man inte kör för snålt, har själv köpt en för ett tag sen.

En sak till är att man bör fetta upp mellanregistret lite, där kan den börja gå snålt när man går ner i huvudmunstycket.
 
R

Robin

ATCC då, om jag har förstått det rätt ska man inte behöva bestycka om skotern alls sålänge man kör inom det inställningsområde man har ställt in den för?

Det är ju isåfall ett ganska så självklart val för mig att beställa så fort löningen trillar in igen ;D
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Ja de är väll bara att dom som är intresserade av förgasar kompensatorer kollar på länkarna som finns högre upp å avgör vad som passar dom.