Få loss primären

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Hej Har skaffat avdragare, provat att fylla olja, slå och värma men den sitter som svetsad. Upptäckte också att avdragaren blev som en orm. Några fler som har köpt SnoPro avdragare och upptäckt samma sak.

Har hållit på förut på andra skotrar och har inte varit med om att den har suttit fast så in i grönsvedda j..lar.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Lät ju mindre skoj :(
Olja samt en rejäl förlängare brukar ju alltid göra susen (lät ju lite småroligt :D)

Har använt ett par olika avdragare av SnoPro och det verkar som om kvalitén är lite varierande. Ingen som böjt sig dock, däremot har gängen tagit en del stryk.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
ska du ha av hela axeln eller är det bara själva klumpen och ytterskivan?
 

Scootch

Aktiv medlem
23 nov 2005
62
0
6
Luleå
Är du 100% säker på att du fått rätt avdragare? Gjorde liknande grej på min faders polaris. Fick fel avdragare och drog den böjd :)

Du kan ju testa bygga en egen avdragare om de du köper inte håller. Använd t.ex. bultar i hardox 400 så ska du nog inte dra dem böjda :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Gör det lättaste som inte skadar någon ting. Kapa avdragaren eller skaffa en bult som passar i variatorns gängor.

1. Linda bulten med gängtejp
2. Lägg skotern på sidan
3. Fyll hålet med lämplig olja, fett, vatten lr liknande.. (jag körde med 2-takts olja)
4. Gänga in bulten till variatorn släpper.
5. Torka upp det som blev rann ut!

Detta testade jag efter ha föstört några avdragare samt gängerna i vevaxeln.
Funkar alltid.
Dock måste man se till så Gängtejpen håller tätt så "trycket" kan bildas o pressa ut variatorn

Mvh Rasmus
 

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Gör det lättaste som inte skadar någon ting. Kapa avdragaren eller skaffa en bult som passar i variatorns gängor.

1. Linda bulten med gängtejp
2. Lägg skotern på sidan
3. Fyll hålet med lämplig olja, fett, vatten lr liknande.. (jag körde med 2-takts olja)
4. Gänga in bulten till variatorn släpper.
5. Torka upp det som blev rann ut!

Detta testade jag efter ha föstört några avdragare samt gängerna i vevaxeln.
Funkar alltid.
Dock måste man se till så Gängtejpen håller tätt så "trycket" kan bildas o pressa ut variatorn

Mvh Rasmus
Ska prova det där med fett och kapad avdragare imorgon, för det är då totalt meningslöst att skruva in det där blötjärnet nå mer.

Hoppas bara att gängorna inte tagit skada på vexaxeltappen, men om dom har gjort det så kommer jag troligen att kräva att tillverkaren står för kostnaderna för sånt där ska ju inte få hända.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har tidigare förklarat jävligt grundligt hur man tar lös primären på en Firecat. Om det var här eller på SnowRider kommer jag inte ihåg. Kan ju testa att söka för inspiration.

Dock gick jag bet på kompisens Renegade '06 för några veckor sedan, där de tydligen aldrig haft lös primären sedan ny.
Då insisterade polaren på att bryta mellan vevhuset och innerskivan, och *plopp* var den lös!
En sista utväg, så att säga, efter att man först FYLLT med smörjfett, gängtejp, förspänt som attans med mutterpicka och slagit några bestämda slag.

Jag själv börjar rysa så fort min egen primär sitter så att jag måste låta haknyckeln "spjärna" mot buken... Då tar det emot att både slå och bryta i grejorna, speciellt på andra grejor! =)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ska prova det där med fett och kapad avdragare imorgon, för det är då totalt meningslöst att skruva in det där blötjärnet nå mer.

Hoppas bara att gängorna inte tagit skada på vexaxeltappen, men om dom har gjort det så kommer jag troligen att kräva att tillverkaren står för kostnaderna för sånt där ska ju inte få hända.
Jag använde OEM yamma Avdragare..
Även den böjde sig..
Tror inte du lyckas få dom och stå för skadorna..
Fast Köp/hyr/låna eller du kanske redan har en Gängtapp som passar då är det bara Fina till gängorna..

//Rasmus
 

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Gör det lättaste som inte skadar någon ting. Kapa avdragaren eller skaffa en bult som passar i variatorns gängor.

1. Linda bulten med gängtejp
2. Lägg skotern på sidan
3. Fyll hålet med lämplig olja, fett, vatten lr liknande.. (jag körde med 2-takts olja)
4. Gänga in bulten till variatorn släpper.
5. Torka upp det som blev rann ut!

Detta testade jag efter ha föstört några avdragare samt gängerna i vevaxeln.
Funkar alltid.
Dock måste man se till så Gängtejpen håller tätt så "trycket" kan bildas o pressa ut variatorn

Mvh Rasmus

Provade nu i morse och jag måste säga att ditt knep var helt suveränt, tack så hemskt mycket för hjälpen.

Fyllde hålet med fett från fettsprutan, kapade av avdragaren, lindande gängtejp på gängorna och drog med muttersnurran. Behövde inte dra speciellt mycket förrän det sa "pang" och variatorn var loss.

Det värsta är väl att nu får man ge sig iväg och jaga en gängtapp för gängorna blev skadade av mina tidigare försök.
 

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Provade nu i morse och jag måste säga att ditt knep var helt suveränt, tack så hemskt mycket för hjälpen.

Fyllde hålet med fett från fettsprutan, kapade av avdragaren, lindande gängtejp på gängorna och drog med muttersnurran. Behövde inte dra speciellt mycket förrän det sa "pang" och variatorn var loss.

Det värsta är väl att nu får man ge sig iväg och jaga en gängtapp för gängorna blev skadade av mina tidigare försök.

Fick tag i gängtapp och lyckades fixa till gängorna det är ½" UNF.

Har även fått mail ifrån den jag köpte avdragaren av och han ska skicka mig en ny, snyggt jobbat av Stenmarks maskin tycker jag.
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Har hört ett sätt av en veteran :rolleyes: , fast det funkar bäst när motorn är ur lyft men ändå: Skruva lös bulten och fyll i med vatten och gänga tillbaka bulten, sen lämnar man den över natten ( om det är minus grader vill säga ) och på morgonen har vattnet frusit och variatorn är lös :D
 
R

Robin

men med risken för sprickbildning kan jag tänka mig :S

Kör man på hydral metoden som yamaha_nisse beskriver så går det lika bra att istället för olja använda sig av vanligt vatten, inget kladd att torka upp efteråt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
men med risken för sprickbildning kan jag tänka mig :S

Kör man på hydral metoden som yamaha_nisse beskriver så går det lika bra att istället för olja använda sig av vanligt vatten, inget kladd att torka upp efteråt.
Jag torkar hellre upp lite olja än att jag frivilligt utsätter vevaxeltappen för gynsamma rostförhållanden. Tappens mantelyta är inget man strävar efter att rubba.
 
F

FlewFish

Provade nu i morse och jag måste säga att ditt knep var helt suveränt, tack så hemskt mycket för hjälpen.

Fyllde hålet med fett från fettsprutan, kapade av avdragaren, lindande gängtejp på gängorna och drog med muttersnurran. Behövde inte dra speciellt mycket förrän det sa "pang" och variatorn var loss.

Det värsta är väl att nu får man ge sig iväg och jaga en gängtapp för gängorna blev skadade av mina tidigare försök.

Jag och farsan körde bara in vatten + gängtejp på bulten, tog några sekunder och sen small det så in i helvete :D

enkelt och billigt.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om det inte funkar så brukar jag värma variatorns längst in hett och hastingt med gas. INTE att rekomendera men det funkar det med, även om man förstör variatorn genom att värma den blå så blir inte veven mer än ljummen.

Spänn upp med olja eller vatten, Värm snabbt, slå eventuellt ett lätt slag.... loss!
 

jojje_76

Välkänd medlem
27 okt 2007
110
0
6
luleå
funkar fint med hydraulmetoden, jag gjorde en egen avdragare, en bult som passar in i gängorna och sen borrade jag upp ett litet hål så man får fast en fett nippel i bulten sen tar jag bara fett sprutan och pumpar tills den släpper, inget som kan skada gängor mm