Resistans i motstånd handtagsvärme?

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Tja!

Har universal handtagsvärmare på min Summit, kopplade till original-strömbrytaren. Funkar nu bara på helfart, då inget förkopplingsmotstånd är monterat.

Så till frågan, är det nån som vet vad det är för resistans och effekttålighet i förkopplingsmotstånden?

Antar att 20W effektresistor funkar, men vilken resistans.

På rinab etc. står det 20ohm, men det låter mycket....menar de inte 20W?

Nåja, nån som vet eller kan mäta på sina?

Motstånd har jag på jobbet...

/Henke
 

SummitSteven

Välkänd medlem
23 okt 2006
260
0
16
Jokkmokk
www.MotorFist.se
Jag har köpt universal handtagsvärmare till min renegade, men får dom inte att funka! Jag kopplade ihop med orginal brytaren, en från varje till jorden, men får dom inte att funka.. :/
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Har gjort exakt likadant nu och det funkar inte för mig heller. Blir bara kortis och lyset slocknar!

Original är det 3 kablar till varje handtagsvärmare. Vet inte hur original såg ut...men antar att de hade två slingor och inget förkopplingsmotstånd.

Nåja jag måste ta och reda ut hur det var gjort original. Ingen som vet???

Finns elschema på skotrar att tillgå?

/Henke
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Du måste ta reda på vilken kabel som är hel- halvfart och jord. Det gör du enklast med en spänningsprovare medans du klickar på brytaren.

Original sitter motståndet antagligen vid brytaren till värmarna, så du ska inte behöva sätta dit nya. ELLER så sitter det 2 slingor i själva värmaren och DÅ behöver du sätta dit en resistor. 15 ohm är nog lämpligt, då blir det ca 10W. Med 20 ohm blir det 7W.

Då sätter du alltså kabeln för helfart direkt på en av ledarna till handtagsvärmaren. Kabeln för halvfart till samma ledare fast med en resistor innan du löder den till värmaren. Sen den andra ledaren från värmaren sätter du till jorden.
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Tack!

Har grottat lite mer i elsystemet nu...

Som det ser ut så var det mkt riktigt två lindningar på handtagsvärmarna original. Så är det i allafall på tumvärmaren.

Mittkabeln till strömbrytaren samt returkabeln från handtagsvärmaren (som jag trodde var jord) går nog före voltregulatorn.

Jag har ett effektmotstånd inkopplat på mina nya handtagsvärmare, men måste bara koppla om lite. Jordade ju en av trådarna från värmarna....
Kopplar jag som original och har ett motstånd på den ena kabeln från strömbrytaren ska det ju banne mig funka!

/Henke
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Den går knappast före voltregulatorn, då får du isåfall ut 30-40V till värmarna när dom ska ha 12V. En av trådarna från värmarna ska jordas, den andra ska kopplas till helfart och halvfart (via resistor).

Precis, som original fast med en resistor på en kabel.
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Kan du då svara på varför det blir helkortis och allt lyse slocknar när jag kopplar som du föreslår?

Jag använder alltså original matning till strömbrytaren och sen vidare till handtagsvärmarna. Handtagsvärmarna är sedan jordade. Så fort jag slår på knappen så slocknar lyset.

Börjar tro att det är som GeK säger i mitt inlägg som egentligen berör problemet närmare: http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=15697

Läs och hjälp gärna till så jag slipper riva loss alla höljen och tejplindningar runt kabelstammarna!
Det är ju jobbigt att de inte kan ta till nån cm till på kablarna vid tillverkning av skotern...

/Henke
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jojust det ja, eftersom du har batteri på skotern så är chassiet troligtvis jordat där och därav blir det kortis när du slår på handvärmarna som är kopplade till växelspänning och jordade i chassie, där likspänningsjorden sitter!. Eller är värmarna inte jordade till chassiet?
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Yes! Jo att det blir kortis förstår jag...

Men du säger att det knappast är kopplat före regulatorn original...men det måste ju vara det eftersom det blir som det blir...

Nåja, snart river jag upp kabelstammen. Går inte mäta sig fram då det går så mycket kablar hit och dit. Nästan alla kablar har samma färg också....det underlättar inte saken!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Du kan ju kolla vad det är för spänning till värmarna. Rätt vad det är så behöver dom 30-40 volt som du har innan regulatorn och därav är det kopplat så. Men som sagt, mät spänningen till värmarna!
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Nu har jag rivit upp lite och mätt och grejjat!

Både tum- och handtagsvärmarna är original kopplade direkt till generatorn.
Förmodligen har originalvärmarna en annan resistans än de här eftermarknadsvärmarna som är avsedd för 12V.
Risken är väl att det blir glödhett om jag kopplar dem som det var gjort original, men det ska testas.

Faktiskt är det tänkt lite då de dragit kablarna till alla förbrukarna också. Hälften är gula och hälften är gul/svarta. Dvs. de som går direkt till generatorn. Sen finns det röd/svarta och helsvarta kablar också, som då är ~+12V och jord.

Så lite ordning i röran är det tror jag....

Nåväl, testar att köra de här eftermarknadsvärmarna på generatorspänning först innan jag gör om nåt mer.


/Henke