El-grubblerier!

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Tja!

Är det bara likriktaren som bestämmer om man kan ha batteri eller ej?

För att nu göra en kort historia lång ;) ....så köpte jag en Summit -98 i våras då snön försvann...

Nåja, det är en fd. fjällräddningsskoter men med en ägare emellan.
Fjällräddningen har satt in ett batteri för sin GPS, saftblandare och uttag mm.
Förra ägaren påstod att likriktaren var trasig då han inte fick lyset att funka och bytte till en ny likriktare.

Så lång var allt bra!

Men när jag fått hem skotern mätte jag batteriet som var helt slut och utom räddning. Skaffade därför ett nytt.
Drömde om att själv kunna ha ett uttag för laddning av telefon mm.

Nu har jag hållit på bytt handtagsvärmare och märker då att nåt är galet. Hade 30V på batteriet....

Kopplade ur batteriet och startade igen. Allt OK.

Har killen satt dit en likriktare som ej är anpassad för batteri? Är det bara den som avgör, eller är det någe mer???

/Henke
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Men är det bara den voltregulatorn som skiljer, inget annat??

Förmodar att när killen bytte så sattes original summit in vilken saknar batteri.

/henke
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Så ***** skumt....

Kunde inte riktigt smälta att jag hade 30V på batteriet....
Kollade på voltregulatorn vilken var en 4 pol...så jag antar att det är en för batteri.

Mätte upp kablarna från regulatorn till tändningslåset och allt såg OK ut.
Kopplade in batteriet igen och startade upp.

Nu hade jag helt plötsligt ungefär 14,8V till batteriet med lite varv på motorn. Helt OK tycker jag....

Men så fort jag slår på handtagsvärmarna slocknar lyset...så felet sitter där.
Jag har ju precis satt in handtagsvärmarna. Kopplade från originalbrytaren till jord. Verkar inte ska vara gjort så då det bara *****s!
Hört fler med summit som haft problem med handtagsvärmare kopplade till original brytare.
Har original värmare två slingor eftersom det går 3 kablar till värmarna?

Synd att alla kablar är inlindade i tejp...det går ju inte se hur fan de gjort.


Nåja tillslut reder jag väl ut hur det är gjort!
Vill ju använda så mycket av originalkablaget som möjligt!

/Henke
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
30V på batteriet inte så bra, finns risk att du "bränt" det. Antar att du kopplat handvärmarna på gula, före "voltregulatorn", alltså inte över batteriet!? Att handvärmarna går till jord (chassi?) verkar betyda att systemet var av enkel regulatortyp innan ombygget. Kontrollera att generator är frikopplad från chassi och koppla handvärmare, lyse, ... , allt som inte behöver likspänning, direkt till generatorn.

Kolla här:
http://web.telia.com/~u87621461/#Skoter
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Kabeln till strömbrytaren för handtagsvärmarna går före regulatorn då....det betyder ju att jag jordar ner en av polerna från generatorn då jag slår på handtagsvärmen som jag kopplat nu!

Batteriet klarade sig. Mätte hela tiden och avbröt direkt då jag såg vad som hände.

Tumvärmeren funkar fint...å andra sidan har jag inte varit och rört nåt där :D

Om jag kopplar in handtagsvärmen över de kablar som är original borde det funka med andra ord.

Förmodligen hade handtagsvärmarna två lindningar original.
Till tumvärmaren som också har två lägen går det 3 kablar och den är original.

Nåja, friskt kopplat hälften brunnet...är det inte så man säger?

Schemat du länkar till lägger all belastning över batteriet....

Tack för hjälpen!

/Henke
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Man väljer ju själv vad man vill driva på batterispänning och växelspänning, enda kravet är att laster som kopplas innan "likriktare" (växelspänning) "flyter", d.v.s. inte har någon koppling till andra sidan likriktaren (t.ex. via chassi) och tvärtom.