honing av cylindrar.

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
har hört många olika sätt att smröja på när man honar! vatten, sprayolja, olja och ingen smörjning alls! själv kör jag med 5-56! vilket är bäst och hur gör ni?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
bara vanlig lätt flytlig olja. tex wd-40,5-56 eller nått sånt funkar kanon.
mest för att minska friktionen och blir ändå tillräckligt nya slitspår om stenarna är fräsha.
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Jag köpte honings verktyg och det ska smörjas med bromsolja,det funkar jätte bra att använda det med blomspruta eller typ en tom sprayflaska med avfettning
 

Heningsexpert

Ny medlem
14 mar 2008
4
0
1
Västar Frölunda
Givetvis skall man använda heningsolja till hening, använder ni hydraulolja istället för tvåtaktsolja?
Till gjutjärn går det dock kortsiktigt att använda fel produkter, men ni vet då inte vilket profildjup ni får i heningsmönstret.
Det är så att stenarna slår igen när det är fel olja eller för litet flöde, oljans viktigaste egenskap är att tvätta stenen så den skär rätt. Dessa heningsvektyg man köper för nån hundring är helt bortkastat att köpa och använda. Den följer ju bra den ursprungliga rundheten och förändrar bara optiskt hålet, alltså lika orundt som innan.:hmmmm:

Det finns Sunnen om man vill få det optimalt utfört, givetvis måste man veta hur man skall göra med, noga med överslag och varvtal med.
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Brukar då hona med vanlig 2-t olja, fins det inte hemma så tar jag någon 10-30 växellådsolja..bara det smörjer så är det väll bra.