Får inte loss variatorn

Jocke47

Välkänd medlem
20 aug 2006
234
0
16
38
Falun
Hellu, får som sagt inte loss primärvariatorn, har lossat på bulten i axeln, ska man ge sig på att värma eller är det fler saker som ska skruvas bort?:confused:

IQ440
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
en variatoravdragare är vad som behövs,den sitter pressad på konan till vevaxeln.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
För de första finns en tråd som ligger 3 steg nedanför ;)

Men citerar mig själv.

Gör det lättaste som inte skadar någon ting. Kapa avdragaren eller skaffa en bult som passar i variatorns gängor.

1. Linda bulten med gängtejp
2. Lägg skotern på sidan
3. Fyll hålet med lämplig olja, fett, vatten lr liknande.. (jag körde med 2-takts olja)
4. Gänga in bulten till variatorn släpper.
5. Torka upp det som blev rann ut!

Detta testade jag efter ha föstört några avdragare samt gängerna i vevaxeln.
Funkar alltid.
Dock måste man se till så Gängtejpen håller tätt så "trycket" kan bildas o pressa ut variatorn

Mvh Rasmus
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
visst är det oxå ett alternativ att kapa avdragaren men lättare är det nog inte eftersom det verkar som han inte ens testat använda avdragaren som den är.
lite onödigt att måla f*n på väggen direkt,för vem vet den kan ju lossna på en gång.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Måla fan på väggen?
Detta är det skonsammaste sättet att ta lös en variator och det funkar ALLTID! visst det blir kanske lite olja att torka upp, men du slipper risken att något ska hända med skotern.

Han gör som han VILL, men köp en bult som passar (40-60kr) sen gängtejp 20kr, några cl 2-takts olja, Så har du gjort en skonsam BILLIG avdragare!

//Rasmus
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
hur som helst så hoppas du får lös variatorn,du kan ju höra av dig här på forumet hur det går.
 

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Måla fan på väggen?
Detta är det skonsammaste sättet att ta lös en variator och det funkar ALLTID! visst det blir kanske lite olja att torka upp, men du slipper risken att något ska hända med skotern.

Han gör som han VILL, men köp en bult som passar (40-60kr) sen gängtejp 20kr, några cl 2-takts olja, Så har du gjort en skonsam BILLIG avdragare!

//Rasmus
Håller fullständigt med dig. Jag kapade avdragaren drog på gängtejp och fyllde hålet med fett. Funkade helt klockrent.