Fläktkylning och uppgradering!

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
Hej!

Jag har en plan, nämligen uppgradera en gammal kult-skoter med modern framvagn och boggie, troligen Polaris pga. tillgången på delar.

Tänkte ha en fläktkyld motor för att få lägre vikt men blivit avrådd av en "expert".

Vilka fläktisar finns?

Synpunkter mottages tacksamt.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Fläktmaskiner som tillverkas och säljs i Sverige är väl mest 400f och 550f. Sen finns ju äldre 440f, 340f och 380f (tillverkas fortfarande någon touring Ski-doo med 380f-motorn har jag för mig).

Nackdelen med fläkt är ju effekten.
Fördelarna är ju att dom håller mkt lättare så du slipper ut i djupsnön och kyla ned den en varm påskafton. Sen är dom mycket lättare än vätske som du själv nämde.
 

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
En varm påskafton dricker jag pilsner så just den dagen är ointressant!:)

Skämt åsido en 550 borde väl kunna räcka, kör en RXL650 nu vilken jag tycker har tillräckligt med HP (sen har den ju andra nackdelar).
Mitt nostalgi-projekt blir ju betydligt lättare, speciellt med fläktis.
Vilka har 550?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
En varm påskafton dricker jag pilsner så just den dagen är ointressant!:)

Skämt åsido en 550 borde väl kunna räcka, kör en RXL650 nu vilken jag tycker har tillräckligt med HP (sen har den ju andra nackdelar).
Mitt nostalgi-projekt blir ju betydligt lättare, speciellt med fläktis.
Vilka har 550?
De flesta märken har 550f, dock inte Yamaha. Lynx har, samma som Ski-doo. Polaris har 550f.

Arctic-cat har dock vätskekyld 550 motor av någon anledning.
 

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
550 då är väl Polaris att föredra??
Några råd om boogie/matta och framvagn?
Ska inte bli en bergsget bara en nostalgi-skoter som har AXX och kan användas utanför leden ibland.