Ta lös primär variator skonsamt FAQ

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Efter sett ett antal olika trådar angående detta ämne tänkte jag att detta kanske hjälper en del :rolleyes:

Gör det lättaste som inte skadar någonting. Kapa avdragaren eller skaffa en bult(Rekommenderas, c:a 50kr) som passar i variatorns gängor.

1. Linda bultens gängor med gängtejp
2. Lägg skotern på sidan
3. Fyll hålet med lämplig olja, fett, vatten (ej att rekommendera då det kan skada hinnan på vev-tappen). Själv använder jag 2-takts olja!
4. Gänga in bulten till variatorn släpper.
5. Torka upp det som rann ut!

Detta testade jag efter ha förstört några avdragare samt gängorna i vevaxeln.
Funkar alltid.
Dock måste man se till så gängtejpen håller tätt så trycket kan bildas och pressa ut variatorn från vev-tappen!

//Rasmus
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om man tycker om att kladda och har fina borrar kan man borra ett hål rakt igenom bulten/kapade avdragaren, montera dit en fettnippel, gängtejpa, muttra dit och pumpa i fett.


Eller så sköter man underhållet och ger fan i att sänka skotern i något blöthål, så kan man göra på vanligt vis.
Man KAN sedan klicka på ett pytte, pytteliten droppe med någon sorts Anti-Seize och smörja in tappen med innan man monterar på variatorn igen.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Efter sett ett antal olika trådar angående detta ämne tänkte jag att detta kanske hjälper en del :rolleyes:

Gör det lättaste som inte skadar någonting. Kapa avdragaren eller skaffa en bult(Rekommenderas, c:a 50kr) som passar i variatorns gängor.

1. Linda bultens gängor med gängtejp
2. Lägg skotern på sidan
3. Fyll hålet med lämplig olja, fett, vatten (ej att rekommendera då det kan skada hinnan på vev-tappen). Själv använder jag 2-takts olja!
4. Gänga in bulten till variatorn släpper.
5. Torka upp det som rann ut!

Detta testade jag efter ha förstört några avdragare samt gängorna i vevaxeln.
Funkar alltid.
Dock måste man se till så gängtejpen håller tätt så trycket kan bildas och pressa ut variatorn från vev-tappen!

//Rasmus
var hittar man en bult som passar?
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Hydralikfirmor har många underliga gängor så där kan ni fråga efter bult. Jag fick tag på en M18-bult på det viset.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Ett förslag till denna tråden kan ju vara att alla skriver vilken slags bult/gäng som passar till vad.