Blir det skillnad att byta fjädern i variatorn?

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Tjena!

Det är så att jag funderar på att byta fjädring/fjädrar i primär och sekundärvariatorn. Just nu är de gammla lite nötta/slitna har jag fått höra. Men jag tänkte bara höra vad det gör för skillnad egentligen? Blir det ngn skillnad?

Så frågan är alltså vad händer om jag nu byter de? Går den bättre, är det någon idé då de äldre fjädrarna går att köra på just nu iallafall.

Just nu kan jag säga att skotern går lite ojämnt. Det är som att den växlar konstigt... Jag måste trycka in gasen väldigt mycket för att den ska accelerera snabbt/låta normalt. Först på höga varv börjar den gå bättre, men på lägre varv går den slött, det tar ett tag innan accet kommer liksom.

Har fjädringen någonting med saken att göra eller inte? Är knappast fel på cylindrarna osv. då den varit inne på verkstad.

Tacksam för svar!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Sv: Fjädring i variatorn

Tjena!

Det är så att jag funderar på att byta fjädring/fjädrar i primär och sekundärvariatorn. Just nu är de gammla lite nötta/slitna har jag fått höra. Men jag tänkte bara höra vad det gör för skillnad egentligen? Blir det ngn skillnad?

Så frågan är alltså vad händer om jag nu byter de? Går den bättre, är det någon idé då de äldre fjädrarna går att köra på just nu iallafall.

Just nu kan jag säga att skotern går lite ojämnt. Det är som att den växlar konstigt... Jag måste trycka in gasen väldigt mycket för att den ska accelerera snabbt/låta normalt. Först på höga varv börjar den gå bättre, men på lägre varv går den slött, det tar ett tag innan accet kommer liksom.

Har fjädringen någonting med saken att göra eller inte? Är knappast fel på cylindrarna osv. då den varit inne på verkstad.

Tacksam för svar!
Låter som att nya fjädrar och lite rengöring av variatorn kommer att göra susen på din maskin.:D

//R
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Sv: Fjädring i variatorn

Fjädern gör så att skotern sticker iväg på högre varv, men kan även göra så att den varvar mer men det är ju inte så bra för då tappar den effekt om den övervarvar. därför om man köper ny fjäder ska man se till så att den har samma sluttryck som original men högre förtryck om den ska sticka iväg på högre varv. Fast om man köper ett komplett variatorkitt till just din skoter så behöver man ju inte bry sej om det.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Jo, får hoppas det Robster!

Högre varv sticker den på? Okej, det visste jag inte. Problemet är att man måste trycka in gasen så mycket att den går på högre varv, först då efter ett tag kommer accelerationen/ljudet...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det har att göra med vilket starttryck fjädern har samt sluttryck och vilka vikter du har!
Dvs du kan ha högre starttryck men oförändrat sluttryck alltså inga övervarv men högre startvarv, då kan du vikta på den lite till. Det går att trixa i all oändlighet.
Men i ditt fall om den har gått bra tidigare så skulle jag nog gå igenom både primären och sekundären, det räcker om en rulle i primären kärvar så går dom som ett lass sk.t
eller om helixen kärvar vet inte om du har rullkam eller glidknappar, kolla dom.
Mvh/
Bola.......
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Okej får väl försöka kolla på det! Men just nu startar den inte ens... I helgen surnade den ihop totalt när jag startade den och nu vill den inte starta. Gnista/tändstift är kollade. Testat ge en sup i cylindrarna och då gick den igång ett litet tag. Den har också inte gått på tomgång när den är kall tidigare. När man gasar lite är det som att den vill dö och sluddrar.

Direkt man släpper gaser slocknar den, antar det är förgasarna? Den får för lite eller för mkt soppa? Ska testa rengöra förgasarna och försöka ställa in dem.