Mer Snö Än Vanligt?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjenare


Tänkte höra med er hur mycket snö ni har nu gämfört men ca 4-5 år tillbaka

Enligt "vänderguren" Per Holmerg, om det nu var så han hette (killen på svt med den sanslösa frisyren) så¨skulle vi ju få mindre och mindre snö för varje år som går

Men jag tycker nästan det är mer snö iår än vad det varit de senaste 4 åren, iaf de 4 år jag bott här i Umeå så har det aldrig legat snö så här länge i November som det gör nu

Inte kan väl Perra ha fel?, har beräknade väl att vi inte skulle ha någon snö alls inom 40 år?

Hur är det hos er, är det mer snö iår än vad det brukar vara?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Mer snö än för 4,50 år sedan, mindre snö än för 4,85 år sedan.
 
E

ejwbegysv

Tror det varierar år från år... Är ju så stora variationer i vädret...

Räcker med sydliga vindar så är det regn istället för snö i början av vintern...

Det jag lägger märke till är att säsongen börjar senare och slutar senare... Förra året var det inte förens i Januari det blev körbart i Gördalen... Dock kunde vi köra skoter långt ut i Maj...
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Kanske går i vågor det där. Vem vet? Hade "växthuseffekten" legat på samma nivå som för 10 år sen kanske vi haft några grader kallare nu egentligen.

Mer snö än annars är det ju än så länge iaf :) Var längesen man hade en vit jul senast och snö i november är ju inte fel :) Verkar t.o.m. komma mer i helgen. Jag hoppas vintrarna fortsätter vara såhär. Då är åtminstone jag nöjd.

Här där jag bor är sista turen nästan alltid på långfredan.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Den 9-11:e november fick vi 50-60cm snö så vi har kiunnat göra sen dess, och säsongen slutar i slutet på april - början av maj:D
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Förra året kom ju snön redan i oktober och då hade vi riktigt mycket, men tyvärr smälte det bort och det kom inte snö förräns i december/januari igen. Nu kom snön i november och just nu har vi mer snö än förra året, men jämför man med 4-5 år sedan är det mindre...

Det ska komma mer snö till helgen enligt smhi så det är bra iallafall. Förra året missade jag de bästa veckorna med nysnö här i Boden, men i år ska jag inte missa något.
 
W

w3stman

Det har varit på håret några gånger senaste åren att det skulle bli en grön Julafton här i Östersund men kung bore har ryckt in och släppt på trycket en stund innan den 24:e, men förra året gjorde han inte det. Det blev en grön jul, första gången någonsin som både jag och mina föräldrar hade varit med om det:eek: Men i år hoppas vi på några decimeter iallafall! Just nu är det väl mellan 2-3dm iallafall :beer:
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Borde det i teorin inte vara så att om det generellt sett blir varmare dunstar mer vatten vilket sedan blir MER snö under årets kallare månader? Och givetvis mer nederbörd generellt över huvud taget?

Alltså mer snö under en kortare period.
 
Last edited:

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Borde det i teorin inte vara så att om det generellt sett blir varmare dunstar mer vatten vilket sedan blir MER snö under årets kallare månader? Och givetvis mer nederbörd generellt över huvud taget?

Alltså mer snö under en kortare period.
Låter inte helt omöjligt!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tycker det inte bara är snömängen som är bättre iår, det kan hända att det snöat lika mycket som nu förr om åren men nu i år håller sig tempen här i Umeå hela tiden på minus sidan (idag -10) det brukar ju ligga mellan +5 och 0 alla år jag bott här vid den här tiden
 
F

FlewFish

Vi har väl kring 28 cm, aldrig haft så här lite ***** snö (Senaste 4-5 åren).. Men om någon försöker pränga på att det beror på växthuseffekten eller liknande säger jag bara att personen i fråga inte har alla hästar hemma. Och borde sluta läsa Aftonbladet som prånglar ut alla lögner.

Det kommer alltid vara variationer i vädret, har alltid vart och kommer alltid vara.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Vi lär märka det ändå om några år:rock: Hur som helst så tycker jag det har varit kasst vid norrlandskusten dom senaste åren..mer än vanligt så att säga.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Ja man verkar ju få ta tillbaka inläggen i den här tråden

Jag tror f-n det har varit + grader och regnat här enda sen jag startade tråden
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
jao... iallafall den här veckan som varit, just nu snöar det och är runt 0.5-1 plusgrad ute, skotern har fått stått sen förra helgen
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Så fort man börjar bli nöjd med vädret så går det åt pipan.

Men var in en sväng på SMHI nu och kollade och åtminstone i mitt område ska det börja bli minusgrader från och med imorrn. Hoppas allt fryser ihop nu...framförallt sjöarna så det inte blir samma slask som ifjol ifall det kommer snö och lägger sig ovanpå.
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
är väll runt 2-3 dm här i boden i skrivande stund.
har varit + och regnat senaste dagarna men har även vräkt ner snö så jag tycker det ser mycket lovande ut.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Är ca. 35-40cm i östersund. Det var väl vad vi hade förra vintern som mest om man inte tänker på den snön vi fick i oktober som smalt bort.