Variatorenas värld...Tips och trix

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej har lite funderingar på variatorerna mest den som sitter på motorn... på min motor nu så växlar den ut för fort så den blir klen i starten ! hur löser man det problemet? sen passar alla variatorer ifrån olika skotrar elle är det olika infästningar? har ju hört det där om vikter osv men förstår inte riktigt ändå hur det funkar..motorn i fråga är en Kawasaki 440 äldre modell fläktis..

Tacksam för hjälpsamma tips ! vill ut å åka men inge kul som den är nu...

MVH
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
jag har hört att man ska inte hålla på att byta vikter och sånt för variatorn klarar inte av det.. e det så själv tror jag att man kan göra det bara om man vet vad man gör
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag har hört att man ska inte hålla på att byta vikter och sånt för variatorn klarar inte av det.. e det så själv tror jag att man kan göra det bara om man vet vad man gör
vars du än hört det så är det inte sant.

väger alla vikter lika mycket så fungerar variatorn som den är avsed för.

variatorn klarar av det sen om du får en possitiv eller negativ effekt är ju en annan femma.

det är där du behöver kunskap för att avgöra vad för vikter/fjäder du behöver.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om den _växlar_ ut på för låga varv så kan man avhjälpa det enkelt genom att spänna sekundären (mer wrap). Man får dessutom bättre backshift.

Om den _slår_ till på för låga varv så är det antingen kraftigare primärfjäder eller lättare vikter.

Har man för lätta vikter så får man ha låg vridning (wrap) på sekundären vilken i sin tur medför stor risk för remslir.

För tunga vikter i samband med hög wrap så innebär det onödiga effektförluster i drivlinan. Samt onödigt slitage.