Få bättre kylning på en fläktkyld motor..

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Jaha som rubriken lyder nån som har nå tips? min motor vill gärna gå väldigt varm även i - grader ... finns det nått man kan göra ?

MVH
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Känns den het lr luktar den het så att säga men som nämts tidigare så kolla att alla intag+utsläpp är som det ska, kolla fläkten så den inte slirar lr vad man ska säga och drivremen.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Widell..du hade ett G-Type 670 chassie med en FC 440 motor i..?

Du bör nog fixa nåt slags insug till din fläkt eftersom din skoter inte har det, en öppning i huven eller nåt liknande.

Alla andra fläktkylda skotrar har de och de borde du också ha då för att få bra luft tillförsel till fläkten.

Edit; Du bör även ha ett ett utblås från fläkten, så den varma luften kan ta sig ut lätt.
 
Last edited:

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Tack för alla svar ! och jag har en lynx Cobra modellen kanske heter G-typ ingen aning ja :) jo jag har kapat ett hål i huven får bygga nått insug så den får direkt kall luft emot fläkten ... Hur jag vet att den går varm det vet jag inte till 100% MEN den blir märkbart mkt MKT slöare när den gått så den blir varm ,sen stängde jag av skoter häromdagen för att flytta på bråte som låg på leden skulle sedan starta den å det ville den inte så jag skulle ge han en sup bensin , det som då hände va att bensinen Ångade bort när jag gav den en sup igenom toppen å det tycker jag iaf att då verka den vara het :) Eller va tror ni? ska det kanske bli så? ingen som har tips på nån lösning på hur jag ska lyckas bygga typ ett insug till fläkten? sen har jag tänkt på att avgasystemet ligger ca 1-2dm ifrån fläkten å det blir ju ganska varmt så en avstörning där på nått sätt kanske vore bra? ajja ge mej tips osv på hur jag ska lösa bygget ..material osv värmebandage känns lite överkurs har fått för mej att sånt kostar Skortan.

Tack på förhand//Robin
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
jag drog en plåt runt fläkten på min gammla safari 86a 440 med en större fläkt från en 503a, det funka kanske lite bättre, men bäst hade det blivit o dra ända fram så den ligger an mot huven o får direkt kall luft..

du kan linda folie runt pipan, det ska ju hjälpa så värmen behålls inne i pipan. sen ifall du gör en plåt som suger kall luft så kan du tejpa på reflektor tejp, som man brukar sätta på baljan så den inte smälter bort! : )

och ännu en sak kan hjälpa, ifall du har en luft burk så du får kall luft direkt i motorn..
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
borra nåra runda hål, typ 1 dec i diameter, så borrar du bara typ 30-40 så får den bra kylning, elr så plockar du bara bort huven, samma effekt anyway =)
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Tack för alla svar ! och jag har en lynx Cobra modellen kanske heter G-typ ingen aning ja :) jo jag har kapat ett hål i huven får bygga nått insug så den får direkt kall luft emot fläkten ... Hur jag vet att den går varm det vet jag inte till 100% MEN den blir märkbart mkt MKT slöare när den gått så den blir varm ,sen stängde jag av skoter häromdagen för att flytta på bråte som låg på leden skulle sedan starta den å det ville den inte så jag skulle ge han en sup bensin , det som då hände va att bensinen Ångade bort när jag gav den en sup igenom toppen å det tycker jag iaf att då verka den vara het :) Eller va tror ni? ska det kanske bli så? ingen som har tips på nån lösning på hur jag ska lyckas bygga typ ett insug till fläkten? sen har jag tänkt på att avgasystemet ligger ca 1-2dm ifrån fläkten å det blir ju ganska varmt så en avstörning där på nått sätt kanske vore bra? ajja ge mej tips osv på hur jag ska lösa bygget ..material osv värmebandage känns lite överkurs har fått för mej att sånt kostar Skortan.

Tack på förhand//Robin
Ah okej..G-type var bara en chansning ;)
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Gick löse med rondellen på huven :p inte snyggt men fungerande :D ska dock fixa bättre kylning ... den ha ju inte varmnöpe än så:p